Verdienmodel talentplatformen verschuift meer en meer naar freelancers
Talentplatformen hebben hun prijsmodellen in de afgelopen jaren veranderd. Ze stappen af van het uitsluitend factureren van opdrachtgevers en richten zich op meer gediversifieerde inkomstenstromen. Dat blijkt uit onderzoek van Staffing Industry Analysts.
De helft van de platformen die vraag en aanbod in de freelancemarkt bij elkaar brengen, factureert uitsluitend kosten bij opdrachtgevers. Een jaar geleden was dat nog zo’n 67 procent. Het percentage platformen dat (ook) verdient aan de kandidaatkant groeit. Dat blijkt uit internationaal onderzoek van Staffing Industry Analysts (SIA).
In een groeiend aantal gevallen ontwikkelen platformen dus ook een verdienmodel gericht op zelfstandigen. Zo laten ze deze zelfstandigen bijvoorbeeld een percentage van de opdrachtwaarde afdragen. 41 procent van de platforms hanteert dit prijsmodel, vergeleken met 29 procent vorig jaar. Abonnementen zijn ook een populairder betaalmodel geworden en worden door 45 procent van de platforms gebruikt.
Verschillende prijsmodellen
De onderzoekers zien dan ook dat verschillende prijsmodellen steeds vaker voorkomen. Het in rekening brengen van een percentage van de totale projectkosten bij de opdrachtgever, is niet meer het dominante model. Het gebruik van het model is namelijk met maar liefst 31 procentpunten gedaald ten opzichte van vorig jaar. Nu geeft slechts 55 procent van de platforms aan dat ze dit gebruiken.
De meerderheid (64%) van de respondenten zegt afhankelijk te zijn van meerdere inkomstenbronnen, waarvan 21 procent aangeeft drie of meer soorten prijsmodellen te gebruiken.
SIA heeft voor het onderzoek 25 platformen bevraagd. Dat zijn vooral platformen die internationaal werken of zich op de Amerikaanse markt richten.
Bron: Staffing Industry Analysts
Hoe zit dat in België?
Freelance matching platformen in België hanteren verschillende verdienmodellen, afhankelijk van hun aanpak, doelgroep en mate van betrokkenheid bij het matchingsproces. Servicekosten voor de opdrachtgever per succesvolle opdracht is het meest gehanteerde model, met gratis gebruik van het platform voor de freelancer. Het feit dat in België arbeidsbemiddeling gratis moet zijn, speelt hier mogelijk een rol.
Meer weten over Freelancer Matching Platformen? Download het gratis onderzoeksrapport
Hier volgt een overzicht van de meest voorkomende business modellen:
- No cure – no pay:
- Bij Jellow betaalt de opdrachtgever 15% service fee per gefactureerd uur (ex. Btw);
- bij GiGhouse betalen opdrachtgevers enkel een fee als ze effectief in zee gaan met een freelancer via het platform. Voor freelancers is het platform (en de administratie) gratis
- Malt: Voor freelancers is het gebruik van het platform gratis. Opdrachtgevers betalen een percentage (5 tot 9%) servicekosten over het factuurbedrag wanneer ze een opdracht uitbesteden via het platform
- Freemium model en betaalde contactmogelijkheden bij Freelance Network: Freelancers kunnen gratis een profiel aanmaken en worden gevonden door opdrachtgevers. Indien freelancers zelf contact willen opnemen met opdrachtgevers, moeten ze een abonnement nemen. Opdrachtgevers kunnen gratis een beperkt aantal opdrachten plaatsen, extra opdrachten zijn betalend.
- Commissies op transacties
Upwork (internationaal): Freelancers betalen een commissie van 10% op alle inkomsten via het platform. Opdrachtgevers betalen een aparte fee van 5% op betalingen aan freelancers plus eventuele opstartkosten bij de eerste succesvolle match.
- Hybride model (No cure, no pay en freelancer betaalt)
Linkus: Matching is gratis voor opdrachtgevers, terwijl freelancers enkel betalen (gemiddeld zo’n 6% van hun uurtarief) als ze daadwerkelijk een opdracht verwerven via het platform. Er zijn dus geen standaard commissies, alleen bij succes.
Samenvatting van veelvoorkomende verdienmodellen
- Abonnementen (meestal voor bedrijven)
- Commissie of percentage op een geslaagde match (meestal voor freelancers, soms voor bedrijven)
- Betaalde toegang tot extra contactmogelijkheden en premium features
- Servicekosten op afgehandelde opdrachten
- Hybride vormen: een mix van bovenstaande, afhankelijk van de rol of doelgroep
Deze modellen zorgen meestal voor transparantie en zijn bedoeld om zowel freelancers als opdrachtgevers laagdrempelig toegang te bieden tot interessante opdrachten of talenten zonder hoge tussenkomstkosten.
Lees ook :
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.