MSP onder de knie: tips om uw flexibele arbeidskrachten te hervormen
Flexibele arbeidskrachten zijn niet meer weg te denken uit de Belgische bedrijfswereld, maar het beheer ervan brengt uitdagingen met zich mee. Hoe zorgt u voor een efficiënte en strategische aanpak van uw contingent workforce?
De Belgische bedrijfswereld verandert voortdurend en flexibele arbeidskrachten zoals freelancers en gedetacheerden spelen hier een steeds grotere rol. Hays ziet dat door samen te werken met internationale en lokale bedrijven, u een krachtige oplossing kunt vinden voor uw contingent workforce.
In een wereld met snelle economische en geopolitieke verschuivingen heeft u medewerkers met een specifieke skillset tijdelijk of projectmatig nodig als aanvulling op een bestaand team. Deze toename aan externe arbeidskrachten brengt ook uitdagingen met zich mee, zoals kostenstijgingen, inefficiëntie en compliance risico’s. Dit zijn uitdagingen waarvoor Managed Service Providers (MSP’s) zijn ontworpen en aangepast om ze aan te gaan.
In dit artikel legt Hays uit hoe u de contingent workforce analyseert, het management ervan aanpakt en toegevoegde waarde creëert door middel van onderstaande best practices. Klaar om MSP onder de knie te krijgen?
De kwestie van de contingent workforce
Nu flexibele arbeidskrachten een cruciale component worden van een flexibel en wendbaar personeelsbestand, neemt de complexiteit van het identificeren, aantrekken en beheren van verschillende soorten externe resources toe. Dit brengt risico’s en kosten met zich mee waar steeds meer bedrijven mee te maken krijgen.
Deze uitdagingen kunnen zich voordoen in de vorm van:
- Gebrek aan inzicht in uitgaven en kosten met betrekking tot contingent personeel zonder duidelijke manier om de tarieven van contingent personeel te vergelijken met de bredere markt.
- Gebrek aan zichtbaarheid en controleverlies: ongestructureerd aanwerven, handmatige processen en uiteenlopende manieren om data over dit deel van de workforce bij te houden, kunnen een nauwkeurige rapportage van de niet-permanente medewerkers van een organisatie in de weg staan.
- Niet in staat zijn om de juiste talenten te vinden: het kan zijn dat de organisatie geen bredere sourcingstrategie heeft, omdat het aantrekken van talent deel uitmaakt van de HR-verantwoordelijkheden, terwijl het aankopen van diensten bij procurement ligt en beide partijen het onderwerp op een andere manier benaderen.
- Een onduidelijk proces voor de aanwerving en onboarding van extern personeel, omdat er geen duidelijk vastgelegd draaiboek is dat moet worden gevolgd door aanwervingsmanagers, HR of inkoop.
- Een uitdaging om internationale company policies en lokale juridische regelgeving op elkaar af te stemmen: bedrijven werken steeds meer internationaal, wat betekent dat ze zowel met internationale als lokale kaders rekening moeten houden, inclusief culturele nuances.
Uw uitdaging: Een meer strategische oplossing
Het is essentieel om inzicht te krijgen in uw contingent workforce, inclusief wie uw belangrijkste recruiters zijn. Verder is het belangrijk om het proces te definiëren dat wordt gebruikt om dit personeel aan te trekken en in dienst te nemen. Door deze analyse uit te voeren, kunt u ook doelstellingen bepalen die u helpen om uw strategie toekomstbestendig te maken.
Op zoek naar een flexibelere, compliant en kostenefficiënte methode om extern personeel in te zetten? Hays helpt organisaties door de “eindverantwoordelijkheid” voor het contingent personeel op zich te nemen. Met een MSP-oplossing kunt u het maximale halen uit de voordelen van uw contingent workforce, kosten verlagen en risico’s beperken.
Meerwaarde op maat van uw personeelsuitdagingen
De gids van Hays laat zien hoe u het beheer van extern personeel kunt transformeren van een complexe taak naar een strategische kans. Hays analyseert de uitdagingen op het gebied van contingent workforce en laten zien hoe een MSP-service deze aanpakt, zodat u een sterke business case kunt ontwikkelen.
De voordelen van MSP-partnerschappen
Een van de belangrijkste voordelen van samenwerken met een MSP-provider is kostenbesparing. Alleen al in het eerste jaar kunnen bedrijven aanzienlijke besparingen realiseren dankzij gestroomlijnde processen, verbeterde inkoop en de expertise en technologie van de MSP. Door bijvoorbeeld tariefkaarten te implementeren en elementen zoals onkosten en overuren duidelijk te definiëren, helpt een MSP u om uw budget effectiever te beheren en actief te werken aan verdere besparingen.
Door de juiste leveranciers in te schakelen, zorgt u ervoor dat u toegang krijgt tot toptalent voor uw organisatie. Tegelijkertijd bent u verzekerd van naleving van contracten en correcte aanwerving van extern personeel.
Tot slot zorgt een goed proces, ondersteund door de juiste technologie, ervoor dat alle informatie correct wordt opgeslagen en kan worden gebruikt om inzicht te krijgen in uw contingent workforce. Dit helpt u om te begrijpen wie waar en waarom actief is in uw bedrijf en helpt u bij het ontwikkelen van een effectieve strategie.
Lees ook :