"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Waarom AI niet zonder jou kan

Dat AI veel voordelen biedt, besef je allicht wel. Maar AI mist één ding: persoonlijkheid. Wouter Dorissen (SBB) en Guy Van der Sande (USG) gaven tijdens de Freelancer Summit 2023 tips over hoe jullie het perfecte team vormen.

De editie van de Freelancer Summit 2023 stond in het teken van digitale trends en de impact die ze hebben op het werk van freelancers. Toen tools zoals ChatGPT, Dall-E, Lumen op de markt kwamen, vreesden we allen dat ze onze job gingen overpakken. Maar nu geraken we steeds meer overtuigd van de kansen die ze bieden en zien we in dat ze ons werk gemakkelijker kunnen maken. Dat we het stuurwiel niet volledig kunnen overlaten aan AI, bewezen Wouter Dorissen, zaakvoerder bij Yungo en Guy Van der Sande, Competence Manager bij USG Professionals tijdens hun sessies.

Hoe lanceer je in minder dan een uur een nieuw merk met behulp van AI?

Tijdens zijn sessie liet Wouter zien hoe je met behulp van AI-tools binnen een half uur een nieuwe onderneming kunt opzetten: doelgroepanalyse, logo, social media post, afbeelding, persoonlijke mail … AI deed het in een mum van tijd.

Voor- en nadelen van AI:

  • Tijdsbesparing: met AI-tools kan je tijd winnen bij het opzetten van een nieuw merk. Dit kan van cruciaal belang zijn in situaties waar je snel wil reageren op een marktsituatie.
  • Kostenbesparing: door het gebruik van AI kan je ook kosten besparen. Je hebt niet meteen externe hulp nodig van bijvoorbeeld een vormgever, logo-ontwerper, vertaler …
  • Doelgericht en gegevensgestuurd: AI-tools kunnen je helpen bij het identificeren van de juiste doelgroep en het analyseren van marktgegevens zodat je de beste strategie kunt uitstippelen en je producten of diensten kunt optimaliseren.
  • Gebrek aan uniekheid: De creaties van AI zijn vaak eenheidsworst en bevatten weinig persoonlijkheid. Hierdoor kan je moeite hebben om je te onderscheiden in een competitieve markt.
  • Beperkte creativiteit: AI-tools kunnen goed zijn in het genereren van inhoud, maar ze missen vaak de creatieve, menselijke touch die nodig is om een diepe emotionele band met klanten op te bouwen.
  • Afhankelijkheid van technologie: Het vertrouwen op AI voor de volledige branding- en marketingstrategie kan riskant zijn. AI is niet feilloos. Gezond verstand is dus altijd nodig.

Kortom: AI is en blijft een hulpmiddel. Jouw expertise, intuïtie en persoonlijkheid blijven broodnodig om een unieke toets te garanderen. Dat maakt net het verschil tussen jou en andere freelancers.

Digitale vaardigheden en juridische aspecten voor succesvol freelancen in de digitale wereld

Digitale vaardigheden en juridische inzichten zijn twee essentiële pijlers wil je als freelancer floreren in dit digitale tijdperk. Dit zijn enkele tips die Guy gaf tijdens zijn sessie:

  • Een website hebben waarop je je producten of diensten beschrijft is niet genoeg. Zorg ervoor dat potentiële klanten je gemakkelijk kunnen vinden door zoekmachineoptimalisatie (SEO) toe te passen.
  • Klantgericht denken. Analyseer de gegevens van je klanten om te begrijpen wat ze willen en van jou verwachten. Dit inzicht stelt je in staat om je diensten beter af te stemmen op hun behoeften.
  • Consistente branding. Zorg ervoor dat al je communicatiekanalen een professionele en consistente uitstraling hebben. Hierdoor kan je publiek je snel herkennen, ongeacht waar ze je tegenkomen.
  • Creativiteit en consistentie. Onderscheid jezelf van concurrerende freelancers door zowel creatief als consistent te zijn in je aanpak. Hoe val jij op tussen anderen?
  • Blijf op de hoogte van de laatste trends in je vakgebied. Dit kan door het volgen van blogs, het bijwonen van conferenties en het deelnemen aan online discussiegroepen.
  • Kennis delen. Deel je expertise met anderen. Dit vergroot niet alleen je netwerk, maar versterkt ook je geloofwaardigheid als professional.
  • Aanbevelingen vragen. Vraag aan je tevreden klanten om aanbevelingen. Dit kan helpen om nieuwe klanten aan te trekken.

 

We bevinden ons in een digitale wereld, en om de concurrentie voor te blijven, is het essentieel om jezelf te onderscheiden op een persoonlijke en unieke manier. De bovenstaande tips kunnen je helpen om dit te bereiken als freelancer.

Aftermovie Freelancer Summit 2023

Vormt de digitalisering een kans of een bedreiging voor freelancers? Dat was het centrale thema van de Freelancer Summit 2023. Snuif de sfeer op en bekijk hier de aftermovie. Hou ook alvast 17 oktober 2024 vrij in je agenda voor de volgende editie. Waar die doorgaat, weten we nog niet. Heb je een suggestie voor een thema, stuur dan een mail naar marleen@nextconomy.be.

Lees ook :

Nathanella Monsaert
Nathanëlla Monsaert is redacteur en grafisch vormgever. Met haar jarenlange ervaring werkt ze elke communicatie uit van A tot Z. Of hoe ze het liever zelf zegt: van A naar Beeld. Ze is een storyteller pur sang en gaat voor NextConomy vooral op zoek naar boeiende verhalen bij freelancers. Bekijk alle berichten van #Nathanella Monsaert