SLUIT MENU

4 langetermijn ontwikkelingen op de arbeidsmarkt: zo speel jij erop in

Welke trends beïnvloeden de wereld van werk op lange termijn? En hoe speel je daarop in als werkgever? Uit een internationale enquête blijken vier ontwikkelingen.

Werken op afstand, inhuur via online platformen, de krappe arbeidsmarkt: in hoeverre zijn dit blijvende veranderingen? Dat zocht de internationale inhuurspecialist CXC uit via een enquête.

Zo’n 1200 hr-professionals, directieleden en inhuurexperts beantwoordden tien vragen over arbeidsmarkttrends. De respondenten komen uit het netwerk van CXC, een bedrijf dat actief is in 30 landen wereldwijd. Het is dus geen representatieve steekproef, maar de enquête geeft wel inzichten over internationale trends.

In een webinar bespreekt directeur Connor Heaney van CXC de trends met twee HR-experts: de Nederlandse Anita Lettink en Amerikaan John Healy. De belangrijkste inzichten uit de studie:

1. We blijven werken op afstand, het liefst hybride

Uit het onderzoek blijkt dat werkgevers en opdrachtgevers goede ervaringen hebben met werken op afstand. Toch willen ze liever niet dat iedereen altijd thuiswerkt. Ze streven naar een hybride model: soms werkt iemand thuis, dan weer op kantoor.

De experts zijn beide enthousiast over het hybridemodel, als werkgevers tenminste nadenken over het ‘waarom’ van de locatie. “Ga uit van de taak en bepaal vervolgens waar die het best uitgevoerd kan worden”, zegt Lettink. “Wat doe je remote en wanneer is het nodig om elkaar te ontmoeten? Die ontmoeting hoeft niet eens op kantoor te zijn: als twee werknemers dicht bij elkaar wonen is een flexplek misschien handiger.”

Toch zijn er bedrijven die werknemers vaste thuis- en kantoorwerkdagen toewijzen. “Iemand altijd op maandag naar kantoor laten komen is arbitrair en heeft in principe geen effect op de productiviteit”, waarschuwt Lettink. “Bovendien nemen werknemers geen genoegen meer met zulke besluiten. Als het niet logisch is, leidt het alleen maar tot frustratie. Een moderne werkwijze is dus ook essentieel om werknemers te behouden.”

2. Geschikt personeel vinden blijft moeilijk

Zo’n 63% van de ondervraagden heeft moeite geschikt talent te vinden. Daarnaast merkt 41% dat meer personeel momenteel de firma verlaat.

Figuur: Stijging van het (vrijwillig) vertrek van werkenden

“De werkende is aan zet”, zegt Healy. “Het is niet alleen de kunst om aantrekkelijk te zijn voor nieuwe werknemers en freelancers, maar ook om bestaande arbeidskrachten te behouden.”

Behoefte van werkenden zijn veranderd en daar moeten werkgevers op inspelen. Ook als jouw werknemers niet kunnen thuiswerken, is het belangrijk meer flexibiliteit te bieden. “Geef ze ruimte om hun rooster aan te passen aan bijvoorbeeld hun gezin, mantelzorgtaken of opleidingen”, tipt Lettink. “Zoek uit waar jouw werknemer behoefte aan heeft. Aandacht is essentieel, zeker op een krappe arbeidsmarkt.”

3. Organisaties willen personeel zoeken in het buitenland, maar maken zich zorgen over wet- en regelgeving

Zo’n 51% van de respondenten werkt met freelancers of vast personeel uit het buitenland. Zo’n 34% denkt erover na om talent te zoeken in een ander land, 14% is er niet mee bezig.

Werkgevers vinden internationale werving en inhuur spannend. Zij zien wetgeving als grootste risico. Ze weten bijvoorbeeld niet hoe het zit met lokale regels op het gebied van ‘work classification’. In het Nederlands: het is niet duidelijk of ze iemand mogen inhuren als zzp’er of hem in dienst moeten nemen.

4. Werken met freelancers blijft populair en steeds meer bedrijven zoeken zzp’ers via platformen.

Meer dan 50% van de respondenten gebruiken online platformen zoals Freelancers.com, Upwork en Fiverr om freelancers te vinden. Ze zijn daar over het algemeen heel tevreden over.

De experts zien de voordelen van platformwerk. “Experimenteren met dit soort freelanceplatformen biedt een hoop mogelijkheden”, zegt Healy. “Je hebt in één klap toegang tot kennis en vaardigheden van talent over de hele wereld.”

Werkgevers zien ook de risico’s van platformwerk. Zo’n 60% twijfelt aan de kwaliteit van het werk, 40% is niet overtuigt van het screeningproces van platformen en 30% maakt zich zorgen over wet- en regelgeving. Ongeveer 35% ziet risico’s op het gebied van intellectueel eigendom en digitale veiligheid van de organisatie.

“Als je aan de slag wilt met platformen, betaal dan ook fatsoenlijk”, adviseert Lettink. “Als je maar 5 euro uitgeeft aan een logo op Fiverr, verwacht dan geen hoge kwaliteit.”

Meer weten? Bekijk onderstaand webinar of download het hele rapport.

Redactie / Rédaction / Editors NextConomy Bekijk alle berichten van NextConomy