"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Top 15 advies van freelancers voor freelancers

Welk advies heb je ooit als freelancer gekregen dat een wereld van verschil maakte in je carrière? Die vraag stelde de redactie van NextConomy aan enkele freelancers. Dit is hun top 15

Van zoek een boekhouder waarmee het klikt, over durf neen zeggen tegen een opdracht tot netwerk met anderen: dit advies delen freelancers met andere freelancers.

Financiën

  1. Werk samen met een goede boekhouder. Op lange termijn win je hier alleen maar bij.
  2. Verhoog je tarief.
  3. Vraag een voorschot en verstuur je facturen op tijd.

Netwerking

  1. Vind een mentor, een persoon die je vertrouwt en bij wie je terecht kan bij twijfels of vragen.
  2. Sluit aan bij een ondernemersgroep waar je ideeën, vragen en verhalen kunt delen.
  3. Netwerk met andere freelancers en neem een coach onder de arm die jou helpt om je onderneming naar een hoger niveau te tillen.

Opdracht

  1. Bullshit jezelf op weg naar een project en leer al doende. Elke opdracht is anders en het is normaal dat jij bij elk project een aantal zaken moet bijleren. Bovendien heeft elke organisatie waar je terechtkomt interne regels die je niet kunt voorspellen.
  2. Ook al ben je in de ogen van de klant een expert, schrijver, trainer … je bent in de eerste plaats een ondernemer. Handel daar naar.
  3. Werk voor verschillende klanten, niet voor één. Leg je eieren niet in één mand.
  4. Durf neen zeggen. Als je vermoed van een opdrachtgever dat de samenwerking minder vlot zal verlopen omdat het niet klikt tussen jullie, ga dan niet in op zijn opdrachtvoorstel. Werk met mensen die jou energie geven.
  5. Verkoop geen producten of diensten, maar oplossingen voor de problemen van je potentiële klanten.
  6. Weet heel goed op voorhand wat de verwachtingen van je klant zijn.

Persoonlijk

  1. Je hebt niets te verliezen.
  2. Just do it.
  3. Ja, je bent goed genoeg.

Welk advies heb jij ooit gekregen dat jou enorm hielp? Deel het in de reacties hieronder.

Nathanëlla Monsaert is redacteur en grafisch vormgever. Met haar jarenlange ervaring werkt ze elke communicatie uit van A tot Z. Of hoe ze het liever zelf zegt: van A naar Beeld. Ze is een storyteller pur sang en gaat voor NextConomy vooral op zoek naar boeiende verhalen bij freelancers. Bekijk alle berichten van Nathanella Monsaert

2 reacties op dit bericht

  1. Praat met je prospect. Praten is echt babbelen via telefoon, videobellen of face to face afspreken. Je hoort meteen wat je klant zoekt, je ziet zijn reactie, je krijgt meteen aandacht.
    Beperk mailen want vaak weet je zo weinig dat je het aankoopmotief te weinig kent. En dus verkoop mist.
    Babbelen met klanten geeft je ook een kick. Je voelt of je de klant een aangename beleving hebt gegeven. Je leert zo ook inschatten wat zijn aankoopintenties zijn.