“Elke crisis brengt opportuniteiten”

Tijdens de coronacrisis detacheerde de sportketen Decathlon haar personeel naar de supermarkten van Colruyt Group. Hoe kwam die samenwerking tot stand? Hoe verliep de integratie? En welke lessen hebben beide organisaties hieruit geleerd? Projectmanager van Decathlon Sophie Criquelion en afdelingshoofd rekrutering, selectie en oriëntering binnen Colruyt Group Ellen De Braekeleer getuigen.

“Tijdens deze uitzonderlijke situatie zijn foodretailers een belangrijke speler en hebben ze extra personeel nodig om de bevolking te voeden. Onze teamgenoten met tijdelijk verlof kunnen onze partner Colruyt Group nu helpen en wat extra inkomen verdienen”, klonk de oproep van Sophie Criquelion op Twitter en LinkedIn aan het begin van de crisis. Hoe kijken beide partijen terug op die samenwerking?

Waarom hebben Decathlon en de Colruyt Group beslist om samen te werken?

Ellen: “De rechtstreekse aanzet tot deze samenwerking was de coronacrisis. Als foodretailer hadden we in die periode nood aan extra hulp, terwijl andere werkgevers hun mensen op technische werkloosheid moesten zetten. We wilden niet louter inzetten op uitzendkrachten en jobstudenten, maar net onze maatschappelijke rol nog meer uitspelen door een structurele samenwerking aan te gaan met een aantal bedrijven die ook die meerwaarde inzien. Decathlon was het eerste bedrijf dat reageerde.”

Sophie: “Door de corona-maatregelen was onze sportketen verplicht om haar deuren tijdelijk te sluiten waardoor onze medewerkers tijdelijk werkloos werden. Bij Decathlon werken vooral jonge mensen die financieel nog niet zo sterk staan. Om hen te helpen, contacteerden we Colruyt Group omdat wij wisten dat die extra werkkrachten zochten.”

Hoe werkte die partnerschap concreet?

Sophie: “Wanneer je technisch werkloos bent, mag je in die periode werken bij een andere organisatie. Eerst hebben we onze eigen mensen gecontacteerd om te vragen wie geïnteresseerd was om tijdelijk aan de slag te gaan bij Colruyt Group. Die lijst hebben we dan aan de supermarktketen bezorgd. Onze mensen kregen dan voorrang en werden aangeworven via het uitzendkantoor Randstad. Ze kregen dus geen Colruyt Group-contract, maar een uitzendcontract.”

Hoe waren de reacties van je medewerkers?

Ellen: “Die waren heel tevreden. Je herinnert je wellicht de mediabeelden van de hamsterwoede die de eerste weken van de crisis circuleerden. Onze medewerkers konden toen het werk maar nauwelijks bolwerken. Elke hulp was welkom. De medewerkers van Decathlon waren heel snel ingewerkt bij Colruyt Group omdat ze het gewend zijn om in een winkel te staan en om met klanten om te gaan.”

We zijn nu twee maanden verder, hoe is de ervaring tot nu toe geweest?

Sophie: “Onze enquêtevraag Hoe was jouw ervaring bij Colruyt Group scoort 9 op 10. Dat is dus bijzonder positief. Dat resultaat verast me niet. Colruyt Group en Decathlon delen dezelfde waarden zoals vitaliteit en verantwoordelijkheid. Wij beide vinden het belangrijk dat de medewerkers autonomie krijgen zodat ze zich goed voelen in hun job.”

Sophie: “En of ze nu bij Decathlon of bij Colruyt Group werken, ze ontvangen een gelijkaardig loon. Daar hebben we voor gezorgd.”

Welke lessen hebben jullie hieruit geleerd?

Sophie: “Door de gevolgen van de coronacrisis heb ik geleerd dat niks zeker is. Elke crisis brengt opportuniteiten, de kans om nieuwe dingen uit te proberen waar ik vroeger nooit aan zou gedacht hebben.”

Ellen: “Het is opportuun voor elke organisatie om meer partnerships op te zetten. Elke organisatie heeft haar eigen sterktes en uitdagingen en door samen te werken creëert elke partner nieuwe kansen.”

Welk advies heb je voor andere bedrijven?

Ellen: “Maak op voorhand goede afspraken en wees transparant naar elkaar toe. Zo is het bijvoorbeeld voorgekomen dat een medewerker van Decathlon beslist om aan de slag te blijven bij Colruyt Group. Samen met die medewerker hebben we dan alle opties doorgenomen zodat iedereen tevreden is.”

Sophie: “Partnerships opbouwen is heel belangrijk. Onze medewerkers die terugkeren na hun Colruyt Group-avontuur, brengen nieuwe vaardigheden, kennis en expertise mee. Kortom, een win-winsituatie.”

Sophie: “Ik zie een trend waarbij men verschillende jobs tegelijk heeft met een mix van vast en flex. Daarom geloof ik sterk in platformen waar men elkaar ontmoet en waar bedrijven open communiceren zodat we kunnen leren van elkaar en groeien.”

Sophie: “In onze Vision 2030 roepen we iedereen op om mee te schrijven aan ons toekomstverhaal. Niet alleen onze medewerkers zitten mee aan de tafel, maar ook consumenten, sportclubs, leveranciers en partners. Het doel is om wereldwijd 1 miljoen reacties te verzamelen en van daaruit de koers te bepalen: waar moet Decathlon in de toekomst (voor) staan?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *