Brainnet haalt Nederlandse efficiëntie binnen bij Belgische bedrijven
Nederlandse top 5 MSP-dienstverlener nu ook in België actief.
Brainnet, jarenlange partner van ZipConomy en nummer 4 onder de HR-dienstenbedrijven in Nederland, vestigde zich midden 2019 in België. “Op vraag van onze Nederlandse klanten,” legt Anne Meint Bouma uit. Meteen aanleiding om ook een partnership tussen NextConomy en Brainnet aan te gaan. We spraken met Anne Meint Bouma, Directeur Brainnet en Jasmina Doudouh, Commercieel Manager Brainnet in België. Wat valt op in België? Vooral de Belgische inhuurstrategieën in organisaties, waar volgens het duo nog veel kostenbesparing en efficiëntie te halen valt.
“We zijn niet naar België gekomen met het idee ‘om de markt te veroveren’. Maar wel omdat onze Nederlandse klanten vroegen om hun Belgische vestigingen met dezelfde dienstverlening te ondersteunen. We kozen in de zomer 2019 een uitvalsbasis in Mechelen en vallen tegelijk terug op de backoffice in Nederland,” vertelt Jasmina Doudouh.
Wordt de aanpak in België een doordruk van de strategie in Nederland?
Anne Meint Bouma: “Zowel in België als in Nederland verandert de arbeidsmarkt snel en willen we bedrijven ondersteunen als strategische partner door mee te denken over de organisatie van tijdelijk talent. Al zijn er toch belangrijke verschillen tussen de Belgische en Nederlandse bedrijven op vlak van inhuren van externen. Om te beginnen verschilt de Belgische wetgeving grondig van die van Nederland. Daarnaast ligt het aandeel flexibele contracten in Nederland pakken hoger dan in België. Ongeveer 1/3 van de werkende populatie is er flexibel. Het is logisch dat bedrijven dan veel bewuster omgaan met extern talent. In België moeten veel organisaties er vooral nog van overtuigd worden welk potentieel er schuilt in een transparante strategie en efficiënte processen voor die externen.”
Wat valt er dan concreet te winnen voor de Belgische bedrijven?
Jasmina Doudouh: “Grip, inzicht en controle op wie er aan de slag is. Welk potentieel aan talent zit er in de organisatie? Hoe kan het talent de organisatie versterken? Inzicht in de verschillende contractvormen, leveranciers, voorwaarden, kosten. En inzicht betekent de basis voor optimalisatie. De juiste talenten binden, inzetten aan de correcte voorwaarden en dat op een efficiënte manier. Organisaties halen zo sterkere talenten binnen en besparen kosten. Talenten die ze bovendien kunnen inzetten om de eigen positie op te markt te versterken. En dat levert de bedrijven onrechtstreeks concurrentievoordeel op. Vaak weten organisaties nu niet welke externen er aan de slag zijn, hebben ze er geen zicht op of alles juridisch correct verloopt, welke leveranciers er allemaal zijn, laat staan dat de tarieven inzichtelijk zijn.
Over Brainnet
Brainnet is sinds 1996 een stevige partner voor organisaties bij de rekrutering van tijdelijk talent en het bijhorende contractbeheer. Als MSP (Managed Service Provider) zijn ze nummer vier in Nederland. Met 130 werknemers beheren ze 800 miljoen euro aan MSP spent in Nederland.
Sinds 2019 is de groep actief in België. Lees meer over Brainnet België
Jullie stroomlijnen dat?
Doudouh: “Afhankelijk van waar de klant al zit in die oefening. Processen verfijnen, kosten in kaart brengen, de compliancy analyseren en aanscherpen. Een volledige strategie uitwerken of verder bouwen op de strategie die er al is. Het voordeel is dat we een volledig neutrale partij zijn. We hebben geen belangen bij bepaalde systemen of aanbieders van talent. Die neutraliteit verzekert dat we volledig transparant alle systemen en partijen naast elkaar kunnen leggen. En daar ligt de grootste troef voor bedrijven. We hebben alleen te winnen bij het beste advies en de beste resultaten voor de klant.”
Dat België nog niet zover staat als Nederland in het beheer van externen is geen geheim. Wat valt hierbij het meeste op?
Doudouh: “De marges van de tussenbureaus. Die liggen in een hogere orde dan in Nederland en verschillen heel sterk van partij tot partij. Daar zit voor bedrijven heel wat potentieel in om te besparen. En als er één ding is dat ons DNA bepaalt, dan is het dat we zo’n zaken transparant maken via benchmarking met realtime data. Wij maken inzichtelijk, het bedrijf bepaalt waar al dan niet geoptimaliseerd wordt.”
Brainnet in België binnen drie jaar, wat moeten we ons daarbij voorstellen?
Bouma: “Ik waag me niet aan cijfers, procenten of andere spraakmakende doelstellingen. Laat ons beginnen met elk gesprek bij elke klant te doen tellen. Binnen drie jaar nog steeds aan tafel zitten met dezelfde klanten, lijkt me een mooie ambitie. En als we dit gesprek binnen drie jaar opnieuw hebben, laat ons dan terugkijken op mooie realisaties en nieuwe samenwerkingen.”