De kracht van storytelling voor je imago en je bedrijf
Iedereen houdt van een goed verhaal. Verhalen spelen in op ons gemoed en we onthouden een goed verhaal ook veel beter dan een paar opgesomde feiten. Wat heeft storytelling te maken met jou en je zaak? Alles!
Met een goed verhaal overtuig je sneller potentiële opdrachtgevers. Op het internet vind je tal van tips over welke elementen een goed verhaal bevat en hoe je zelf een storyteller pur sang wordt. In dit artikel geen lijst van enkele droge tips, maar laten we enkele experten aan het woord.
Sterke verhalen van Raf Stevens
“Iedereen heeft een verhaal. Of je nu bestuurder, ondernemer of expert ben: je communiceert als een persoon met andere mensen. Maar wordt je publiek geraakt door wat je vertelt? Geloven ze je? Met een krachtig, persoonlijk verhaal maak je verbinding”, schrijft expert business storytelling Raf Stevens op zijn website. Op de site vind je ook enkele video’s en podcasts van bekende en minder bekende Belgen die hun verhaal vertellen en meteen ook enkele tips delen over storytelling.
www.rafstevens.be
www.rafstevens.be/luister-en-lees/
The magical science of storytelling van David JP Philips
Waarom is storytelling zo krachtig? En hoe gebruiken we storytelling in ons voordeel om producten of diensten te verkopen of om anderen te beïnvloeden? Wanneer we verhalen horen, komen er neurotransmitters vrij in onze hersenen zoals dopamine, oxytocine en endorfine, vertelt David JP Philips in deze TED Talks. Die drie stoffen noemt hij de Angels Cocktail. Ze zorgen ervoor dat anderen creatiever, relaxter en meer gefocust zijn.
Why storytelling matters van Garr Reynolds
Zet je computer uit, zet je doelgroep op de eerste plaats, wees authentiek, … Communicatie-expert Garr Reynolds geeft tien tips hoe je jezelf en je zaak presenteert bij bijvoorbeeld potentiële opdrachtgevers. Hiervoor haalde hij de mosterd bij storytellers.