Freelancer? Vermijd deze fouten bij klanten
Als freelancer moet je je altijd discreet, bescheiden en begrijpend opstellen tegenover je netwerk en je klant. Voorkom deze drie fouten.
Negatief kritiek uiten op je klant, aannames maken of ongeduldig zijn, zijn enkele fouten die je als freelancer kan maken tegenover klanten.
Negatieve kritiek uiten op je klant of de situatie bij de klant.
Je weet immers nooit hoe je gesprekspartner in relatie staat met je opdrachtgever. Bovendien stralen kwaadspreken en roddelen ook negatief op jezelf af. Van dezelfde orde: vermijd duw- en trekwerk, speel geen politieke spelletjes en stel je eerlijk, open en transparant op.
Aannames maken.
Je hebt bakken ervaring en een duidelijke, eigen visie en mening, maar vergeet niet om toch goed door te vragen en een situatie grondig te verkennen voor je aan de klus begint. Op een professionele manier verdiepende vragen stellen, zal zeker gewaardeerd worden en je imago ten goede komen.
Ongeduldig zijn, te snel naar een oplossing gaan.
Je klant heeft niet altijd dezelfde kennis als jij, en als je onvoldoende het doel en methode van je aanpak communiceert, ontstaan er misverstanden en soms zelf wrevel. Noodzaak doet bewegen wordt wel eens beweerd. Zorg dus dat de klant voldoende overtuigd is dat je zijn probleem goed begrijpt en dat jouw oplossing helder wordt voorgesteld. Blijf concreet bij het antwoorden, vermijd wolligheid. Bereid je goed voor.