“In ons selectieproces maken zowel kleine als grote suppliers evenveel kans”

Nathanella Monsaert door
Geen reacties
“In ons selectieproces maken zowel kleine als grote suppliers evenveel kans”

Bij BNP Paribas Fortis werken er zo’n 1.500 externe talenten in België. Manager Procurement Luc Duwaerts vertelde tijdens de VIB-seminar Sourcen van tijdelijk talent op 7 juni 2017 hoe de bank haar selectieproces van flexibel personeel inricht.

De Belgische afdeling van BNP Paribas Fortis heeft ongeveer 1.500 projectmedewerkers in dienst. Om het selectieproces zo transparant en open te houden heeft de bank enkele jaren geleden een Competence Center External Sourcing (CCES) opgericht dat de coördinatie van het aankoopproces van extern talent garandeert en in goede banen leidt.

Taak CCES

De taak van het CCES is om op een snelle, efficiënte en kwalitatief hoogstaande manier het personeelstekort op te lossen. “Het team moet niet alleen opvolgen wat er binnen de bank speelt, maar ook wat er in de wereld gebeurt. Een voorbeeld daarvan is de terroristische dreiging. Dat heeft veel invloed op onze regelgeving en veiligheid”, verduidelijkt Luk Duwaerts.

Objectief selectieproces

Luk Duwaerts – BNP Paribas

“Het team verdedigt de belangen van de bank op een transparante en correcte manier. We willen voor de buitenwereld de toegang tot de bank beperken, maar ook deuren openen. Wat ik daarmee bedoel? Voor grote suppliers is het gemakkelijker om contacten te leggen met verschillende managers in ons bedrijf. Daardoor ben je bijna geprivilegieerd tegenover kleine spelers. Dat willen wij niet. Wij willen dat iedereen evenveel kans maakt en daarom werken we aan de objectivering van ons selectieproces”, zegt Luk.

Key acties CCES

De afdeling CCES wil de Single Point of Contact (SPOC)zijn zowel uit intern als extern oogpunt. Daarom publiceert de bank op haar website een volledig overzicht van de profielen die ze zoekt. Elke kandidaat kan zo eenvoudig deelnemen aan het selectieproces.

Betekent dit dat jullie nooit meer samenwerken met prefered suppliers? Was een vraag van het publiek. “In 99 procent van de gevallen niet”, antwoordt Luk. “We verwijzen quasi iedereen naar het CCES, maar bij bepaalde activiteiten, vaak binnen IT, kunnen we niet anders dan samenwerken met prefered suppliers.”

Leidt dit niet tot een wildgroei van allerhande leveranciers? Was een andere vraag. Het antwoordt van Luk klinkt duidelijk ja. Maar hij beschouwt dat niet als een nadeel, al begrijpt hij ook waarom andere bedrijven het aantal leveranciers waarmee ze samenwerken beperken. Toch ondervindt de bank hiervan weinig problemen . “Over onze voorwaarden is niet zoveel bespreekbaar. Wij staan vrij sterk op de markt, communiceren heel open en we behandelen iedereen gelijk”, verduidelijkt hij. “Dat betekent dat wij niet continu contracten aanpassen, want dan heb je geen gelijk level meer. Bovendien is het ook onmogelijk om voor elk individu een apart contract op te maken. En if you don’t like it…”

Gedetailleerd selectieproces

Bij BNP Paribas loopt alle external sourcing via de CCES. De Business Procurement Representative controleert of er budget is om een extern talent aan te werven. Hij zorgt ook voor de jobomschrijving die in een standaardtemplate gegoten wordt. De CCES kijkt kritisch naar die omschrijving omdat de business ook niet altijd exact weet hoe de markt in elkaar zit. Daarna wordt de vacature online gezet.

Een recruitment specialist kijkt of er goede matches zitten tussen de ingestroomde cv’s en het gezochte profiel. De buyer kijkt naar het gewenste tarief. De klant kiest uiteindelijk een kandidaat uit de geselecteerde cv’s.

“Wij vragen ook aan de leveranciers om de cv’s te bezorgen in onze standaardtemplate. Dat maakt het voor ons gemakkelijker om de verschillende kandidaten te vergelijken”, vult Luk aan. “Het CCES biedt tal van voordelen. Door alles te centraliseren hebben we heel veel know how opgebouwd en linken we het goede profiel aan de juiste prijs. Vroeger kwam het vaak voor dat de interne klant het beste en dus ook duurste profiel koos om zeker te zijn, terwijl dat helemaal niet nodig bleek. En als Single Point of Contact is het voor iedereen, intern en extern, duidelijk dat zij bij ons terecht kunnen met vragen of problemen. Heel efficiënt.”

Over de auteur
Nathanella Monsaert

Over Nathanella Monsaert

Redacteur / Rédacteur NextConomy

Bekijk alle berichten van Nathanella Monsaert >