Ook in de ‘gig world’ draait het om mensen en connecteren

David Stott, vice president van Bullhorn, hield een opvallend pleidooi voor ‘vermenselijking’ op SIA’s jaarlijkse seminar in London over ‘Collaboration in the Gig Economy’.

Organisaties hechten veel belang aan hun goede naam en reputatie. Hun zogenaamde employer Brand is de beste manier om toptalenten aan te trekken, maar evengoed nieuwe klanten. Omgekeerd is het voor de kandidaten interessant om gekende namen op hun cv te hebben. De filosofie achter campagnes als ‘Great Place to Work’,’Top 100 Fortune’ enz. is dat je waarde voor de organisatie creëert door de manier waarop je mensen behandelt. Waarom zou dit anders zijn voor de wereld van de klussen, de Gig Economy?

David Stott is vice president van Bullhorn, een bedrijf dat technische oplossingen biedt om de instroom van vast talent en de inhuur van grote aantallen flexibel talent in goede banen te leiden. Hij was een van de vele sprekers op SIA’s jaarlijks seminar in London over ‘Collaboration in the Gig Economy’. Hij hield een opvallend pleidooi voor ‘vermenselijking’.

Er is al veel geschreven en gesproken over de ‘gig workers’ of de ‘klusjeswerkers’, zo stelt David. Los van welke definitie je aan dit begrip geeft, je kan er niet omheen dat deze manier van werken aan belang wint. Helaas is er nog veel onwetendheid en zijn er ook nog veel vooroordelen. Als je op Google de zoektermen ‘gig economy’ en ‘culture’ ingeeft, komen er overwegend negatieve berichten tevoorschijn. Heel dikwijls gaat het over uitbuiting. Positieve berichten over extern ingehuurde talenten of ‘klusjeswerkers’ zijn eerder een uitzondering.

De mens achter de gig worker

Toch ziet David Stott dat het tij aan het keren is. Overheden leggen meer bepalingen op over wat kan en niet kan. Zelfs grote spelers zien stilaan in dat je als mens fair wil behandeld worden, ongeacht of je nu pizza levert of een groot IT-project uitwerkt. Uber en co voeren nu een beleid voor hun gig workers, net zoals andere organisaties voor vaste medewerkers doen. Inclusief opleidingsprogramma’s, leadership trainingen enz.

Om Dr. Spock uit Star Trek te citeren: “it is life Jim, but not as we know it”. Of ,vertaald naar de nieuwe wereld van de Gig Economy: “It is culture, but not as we know it”: hetzelfde als voor vaste medewerkers, maar net iets anders. Door als organisatie de nieuwe vormen van werk te omarmen en met een open blik naar de vele veranderingen te kijken, neem je voorsprong op je concurrenten.

Bij deze alvast 3 tips van David Stott om mee van start te gaan:

Geef freelancers in je organisatie een stem, ze zijn een super interessante bron van feedback.

  • Integreer de externen maximaal in de werking van je organisatie, zorg dat er slechts minimale verschillen zijn tussen vast of ingehuurd talent
  • Denk aan je lange termijnbedrijfsstrategie en hoe je die vertaalt naar je talentstrategie. Hoe passen externen in die strategie? Moet je meer of minder inhuren? Hoe zullen externen bijdragen tot het succes van je organisatie?

David Stott is VP van Bullhorn en een van de vele sprekers op Gig Economy Europe 2019, een jaarlijks seminar georganiseerd door Staffing Industry Analysts (SIA) over de vele ontwikkelingen in de wereld van korte ‘klussen’. Centraal thema in 2019 was ‘collaboration’. Volgend jaar vindt 2020 Gig Economy Europe plaats in Londen op 23 april met een netwerkreceptie op 22 april.

Marleen Deleu – Director Trends & Insights NextConomy – on a mission to bring insights and expertise to the freelance workforce and users of contingent labor in Belgium

Bekijk alle berichten van Marleen Deleu

Eén reactie op dit bericht

  1. Goed artikel Marleen

    Ik denk wel dat er een belangrijk verschil zit tussen low end gigs (bezorgers, chauffeurs) en high end gigs (IT developers, consultants).

    In de high-end is het veel moeilijker om de output goed te definieren en de vereiste interactie met de opdrachtgever is vaak groter. Als gevolg zie je daar veel meer time-based contracting waarmee het eigenlijk een ander soort contingent workers worden.

    Verder wordt vaak onderschat hoe nauw de banden tussen een gig-worker en zijn opdrachtgever zijn. Het beeld van constant wisselen is niet juist. Veel gig-workers hebben maar 1 of 2 opdrachtgevers of platforms waar ze voor werken bijv een uber chauffeur. Dat heeft diepe impact op deze relaties.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *