"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU
Tips omgang met negatieve feedback

Omgaan met negatieve feedback: 6 tips

Negatieve feedback krijgen we niet graag. Maar zonder feedback, ook negatieve, geen succes. Zes tips hoe je kan luisteren naar en reageren op kritiek.

  1. Schakel de vlucht- of vechtreactie uit

Wanneer we negatieve feedback krijgen, wordt de amygdala in onze hersenen geactiveerd. Dat is een deel van ons limbisch systeem dat verantwoordelijk is voor de vlucht- of vechtreactie. En dat zorgt ervoor dat we in eerste instantie niet goed reageren op de boodschap.

Borrelt de reactie ja maar of je hebt het mis op? Reageer dan niet meteen, maar wacht even. Luister naar het hele verhaal en reageer dan pas. Of niet. Maar vooral, blijf kalm.

  1. Bedank de zender

Val de collega of werkgever die kritiek op je uit niet aan. Maar kijk hem recht in de ogen aan en zeg Dank je wel. Hij heeft de moed bijeen geraapt om je te wijzen op een fout of tekortkoming. Dat is niet voor iedereen even gemakkelijk. Door de ander te bedanken, hou je de communicatiekanalen open en schaad je je reputatie niet.

  1. Zoek de kern van waarheid

We hebben de neiging om feedback te zien als een karaktermoord. Krijg je de commentaar Je bent te laat dan is de kans groot dat dat je dit hoort als Je bent altijd te laat. Hierdoor ga je in de verdediging door op te sommen wanneer je zelfs te vroeg op kantoor was.

Ontvang feedback dus niet als de absolute waarheid, maar kijk naar die één procent die echt terecht is. Hoe haal je de kern uit de waarheid? Dat doe je in drie stappen. Ten eerste, noteer de kritiek die je kreeg. Schrijf op waarom die onterecht is. En tot slot, analyseer wat wel gefundeerd is.

  1. Herken patronen die je belemmeren

De gemakkelijkste oplossing is om de commentaar naast ons te leggen, vooral wanneer die niet strookt met ons zelfbeeld. Maar heb je deze feedback al eerder gekregen? Is het antwoord neen, laat het dan gewoon gaan.

Maar als het antwoord ja is dan is het een goed idee om even stil te staan en te luisteren. Zo herken je misschien een patroon dat je belemmert in groei of succes. Wat is de gemeenschappelijke factor, plaats, situatie of thema? En is de feedback belangrijk genoeg om er vandaag bij stil te staan?

Welke patronen heb je tot nu toe genegeerd? En welke stappen ga je ondernemen om die te doorbreken?

  1. Ga dieper in op de commentaar

Waarom zou iemand dat van mij denken? Die vraag triggert de neocortex, de grijze massa, het rationele brein. Door die vraag te stellen, verzacht je het effect van de amygdala die de vecht- of vluchtreactie veroorzaakt.

Feedback is een antwoord op een voor jou gekend of net ongekend probleem. Ben je benieuwd, dan kan je dieper ingaan op de commentaar. Je hoeft niet akkoord te gaan of zelfs te reageren op de feedback. Maar door er over te praten, krijg je meer info om over na te denken.  

  1. Stel vragen

Door vragen te stellen, begrijp je beter de feedback en krijg je meer inzicht in wat de oorzaak was. Wanneer heb ik dit gedrag eerder vertoond? Hoe denk je dat ik dit in de toekomst kan vermijden? … zijn enkele mogelijke vragen om meer info te krijgen.

Kritiek krijgen is nooit fijn. Door deze zes tips zal je minder snel overrompeld zijn wanneer je die toch onverwacht krijgt.

 

Nathanella Monsaert
Nathanëlla Monsaert is redacteur en grafisch vormgever. Met haar jarenlange ervaring werkt ze elke communicatie uit van A tot Z. Of hoe ze het liever zelf zegt: van A naar Beeld. Ze is een storyteller pur sang en gaat voor NextConomy vooral op zoek naar boeiende verhalen bij freelancers. Bekijk alle berichten van #Nathanella Monsaert