"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Wij zijn helemaal klaar voor Peppol! Jij ook?

Vanaf 1 januari 2026 zal elke btw-plichtige onderneming verplicht zijn gebruik te maken van gestructureerde elektronische facturen via het Peppol-platform. Raken alle ondernemingen daarvoor tijdig klaar? SBB Accountants & Adviseur, dat zelf zwaar inzet op digitalisering, geeft een stand van zaken.

Elektronische facturatie of e-invoicing

Vanaf 1 januari 2026 worden de meeste Belgische ondernemingen (inclusief vrije beroepers) verplicht om gebruik te maken van ‘gestructureerde elektronische facturen’ in hun Belgische B2B-relaties. Die ondernemingen zullen met andere woorden zelf elektronische facturen moeten versturen, maar ook ontvangen, via Peppol. Dat is het door de overheid goedgekeurde elektronisch platform dat ontworpen is om gestructureerde documenten (zoals de elektronische factuur) op een veilige manier uit te wisselen.

Wat moet je daarvoor concreet doen?

Het belangrijkste is dat je tijdig op Peppol aansluit. Zonder Peppol kan je immers geen digitale facturen verzenden of ontvangen.

Om zelf een elektronische factuur op te maken heb je ook de juiste boekhoudsoftware nodig, die compatibel is met Peppol. Het is ook aangewezen om vooraf je administratie zoveel mogelijk te digitaliseren.

Hoeveel ondernemingen zijn er al klaar voor?

Op vandaag zijn nog maar weinig ondernemingen volledig klaar om over te stappen naar e-invoicing. Nochtans biedt dit tal van voordelen. Daarover lees je hier meer.

Op nationaal niveau moeten ongeveer 1.200.000 ondernemingen (cijfers via be.STAT) op Peppol aansluiten. Eind mei waren slechts 255.000 ondernemingen klaar om effectief via Peppol facturen te ontvangen (21,25%) (cijfers via AccountancyVandaag). Bovendien blijken slechts ca. 5% van alle aankoopfacturen gestructureerde elektronische facturen te zijn. Kortom, er is nog véél werk aan de winkel.

SBB Accountants & Adviseurs kan mooie cijfers voorleggen

SBB, dat als accountants- en advieskantoor zwaar inzet op digitalisering, heeft reeds 14.000 klanten benaderd om op Peppol aan te sluiten. Op 31 mei 2025 waren 9.000 klanten reeds volledig klaar om elektronische facturen te ontvangen via Peppol (64,28%). Dat is dus heel wat meer dan het marktgemiddelde. Bovendien werd het Peppol-account van 6.000 ondernemingen op slechts één maand tijd geactiveerd. Dat bewijst dat SBB indien nodig heel snel kan schakelen.

In mei 2025 waren bovendien al 16% van alle verwerkte facturen gestructureerde elektronische facturen, wat eveneens ver boven het marktgemiddelde ligt.

SBB maakt van een ‘digitale chaos’ een gestructureerd digitaal archief

SBB heeft één digitaal kanaal gecreëerd voor álle documenten, zowel elektronische facturen die via Peppol ontvangen worden, als (bv. buitenlandse) facturen die nog niet via Peppol verzonden worden, restaurantbonnen, enz. Via onze gebruiksvriendelijke app kan de klant alle documenten die niet via Peppol passeren, eenvoudig (inscannen en) naar ons doorsturen.

Alles komt dus in één ‘digitale brievenbus’ terecht (en niet meer een deel via Peppol, een deel via je mailbox, een deel via andere administratiepakken …). Zo hoef je als klant niet meer te gaan zoeken wat je waar ontvangen hebt, kan je niets meer kwijtraken en heb je altijd een mooi overzicht van al je facturen.

Deze ‘digitale brievenbus’ is aan de boekhoudsoftware van SBB gekoppeld. Zo stromen de binnenkomende documenten meteen door naar de accountant. Het enige wat de klant zelf moet doen, is de doorstroming van de facturen (digitaal) goedkeuren. Hij hoeft dus niet meer langs te komen om zijn facturen af te geven.

Dit systeem biedt tal van voordelen. Zo kan de accountant veel korter op de bal spelen (hij ziet alle facturen direct binnenkomen en hoeft niet te wachten tot de klant langs geweest is). De tijdswinst die hij dankzij de digitalisering boekt, gebruikt hij om maximaal in te zetten op proactief advies en zijn rol als ondernemerscoach ten volle te spelen.

Bron: Wij zijn helemaal klaar voor Peppol! Jij ook?

Lees ook :

SBB is een Vlaams accountants- en advieskantoor met 30 vestigingen (zie hier voor een overzicht) en meer dan 20.000 cliënten uit alle sectoren. U kan bij SBB terecht voor vragen in verband met accountancy, fiscaliteit, milieu- en omgevingsadvies, zakelijk-juridisch advies, strategisch advies, successieplanning en startersadvies. Bekijk alle berichten van SBB