"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Hoe val je op als freelancer?

Hoe overtuig je potentiële klanten dat jij de meest geschikte freelancer bent voor hun project? Dat kan je door een duidelijk waardevoorstel op te stellen. Hoe je dat precies doet, lees je in dit artikel.

Een goed waardevoorstel bevat deze drie elementen: het omschrijft helder wat jij aanbiedt, wie jouw doelgroep is en hoe jij je onderscheidt van de rest van de markt. Deze informatie vermeld je in al jouw communicatiekanalen. Of dat in tekst of in beeld is … aan jou de keuze.

Wat is een waardevoorstel?

Een waardevoorstel of beter gekend onder de Engelse term value proposition kan je vergelijken met een elevator pitch. Maar in plaats van 30 seconden in de spreekwoordelijke lift, heb je bij een waardevoorstel slechts 15 seconden om geïnteresseerde opdrachtgevers te overtuigen van je kunnen.

Een waardevoorstel vind je meestal terug op je eigen website. In een paar paragrafen, een infographic, video … motiveer je je bezoekers om verder te kijken op je site, om jou te volgen op social media en om je te contacteren voor een opdracht.

Een goed geformuleerde waardevoorstel:

  • vertelt aan jouw klanten hoe jij hun probleem kunt oplossen, hun zaak kan laten groeien …
  • onthult de unieke voordelen die jij te bieden hebt voor hen.
  • maakt duidelijk waarom klanten met jou moeten samenwerken.

Creëer een klantenprofiel

Hoe maak je nu een waardevoorstel? Veel freelancers kiezen voor een tekst op hun landingspagina, maar ook illustraties of een video werken uitstekend, zolang je value proposition volgende vragen beantwoordt:

Jouw aanbod

  • Wat bied je precies aan?
  • Hoe werkt het?
  • Welk voordeel genieten jouw klanten?

Jouw doelgroep

  • Wie behoort tot jouw doelgroep?
  • Wat is hun profiel: functie, status, hobby, missie, visie …?
  • In welke voordelen, oplossingen, doelen zijn ze geïnteresseerd?
  • Welke pijnpunten, frustraties, uitdagingen willen ze overwinnen?

Match tussen jouw aanbod en de behoefte van je klant

  • Hoe halen zij voordeel uit jouw aanbod?
  • Hoe los je hun pijnpunt op?
  • Hoe help je om hun doel te bereiken?

Het is een goed idee om een buyers persona te ontwikkelen. Visualiseer jouw ideale klant: welke job heeft die, leeftijd, hobby’s, … En richt je tot die persoon in je waardevoorstel.

Wat maakt jou uniek?

Over welke vaardigheden beschik je waardoor je met kop en schouder boven de concurrentie uitsteekt? Dat is niet altijd zo gemakkelijk om te zien van jezelf. Raad vragen bij vrienden of een coach, helpt hierbij. Want net die unieke eigenschappen zorgen ervoor dat klanten voor jou kiezen. Dus die moet je zeker vermelden in je waardevoorstel. Voorbeelden zijn: specifieke ervaring op een terrein, jouw manier van werken, jouw stijl, visie …

Vraag het aan je klanten

Wat zijn de noden, wensen en dromen van je opdrachtgevers? Om dat te achterhalen, is het belangrijk om met je klanten te praten. Vraag feedback. Waarom kozen ze voor jou, waarom appreciëren ze jouw werk en voor welke projecten zouden ze je nog graag inhuren?

Ten eerste groei je hierdoor als persoon en als freelancer. En ten tweede leer je hoe je je waarde formuleert in de taal van je klanten waardoor nieuwe opdrachtgevers je nog sneller gaan vinden. Een dubbele win.

Hoe zorg jij er als freelancer voor dat je opvalt? Hoe zorg je ervoor dat klanten voor jou kiezen en niet voor de concurrent? Reageer hieronder.

Nathanella Monsaert
Nathanëlla Monsaert is redacteur en grafisch vormgever. Met haar jarenlange ervaring werkt ze elke communicatie uit van A tot Z. Of hoe ze het liever zelf zegt: van A naar Beeld. Ze is een storyteller pur sang en gaat voor NextConomy vooral op zoek naar boeiende verhalen bij freelancers. Bekijk alle berichten van #Nathanella Monsaert

Eén reactie op dit bericht