SLUIT MENU
anticiperen veranderingen arbeidsmarkt

Maak je eigen toekomst

Na 30 jaar werk in de HR dienstverlening ben ik nog steeds even geboeid en gefascineerd door wat speelt in bedrijven, hoe ze talenten werven en inzetten, hoe ze talenten inhuren en weer laten uitstromen.

Al 30 jaar zoek managers op (HR, Inkoop, Business) om te luisteren naar hun oplossingen, hun bezorgdheden, hun dromen en wensen, hun verzuchtingen, …

Tijdens een van die gesprekken deed mijn gesprekspartner een uitspraak die mij aan het denken heeft gezet en die de directe aanleiding voor deze blog is:

  “Wij hebben tot nu nog nooit serieuze problemen gehad met ingehuurde talenten, waarom zouden wij dan nu iets veranderen?”

“Wij hebben tot nu nog nooit serieuze problemen gehad met ingehuurde talenten, waarom zouden wij dan nu iets veranderen?” Hij is niet de eerste die mij deze opmerking geeft, en helaas denken veel managers in organisaties er zo over.

Waarom “helaas”?

Helaas, omdat ze naar mijn bescheiden mening een denkfout maken. Ze gaan er namelijk van uit dat morgen precies hetzelfde zal zijn als gisteren en vandaag. Voor hen is de toekomst een lineair gebeuren waarbij alles stabiel blijft.

Inmiddels weten we dat dit niet zo is. De toekomst is onvoorspelbaar en morgen zal zeker verschillend zijn aan gisteren.

Morgen zal zeker verschillend zijn aan gisteren en vandaag

Kijk eens om je heen naar de wereld waarin we leven anno 2017. Door de snelheid waarmee technologische innovaties gebeuren verandert werk en de manier waarop we werk organiseren of uitvoeren in hoog tempo. Dat heeft ook invloed op ingehuurde arbeid: de shift van laag, uitvoerend werk naar specialistisch werk met hoge opleidingseisen zet zich ook in België steeds verder door. Maar hoogopgeleide specialisten zijn schaars en erg gegeerd op de arbeidsmarkt. Hoe ga je als organisatie hierop anticiperen?

Ingehuurd werk wordt ook snel meer virtueel of ‘onzichtbaar’ en biedt zich aan via ‘the human cloud’. Maar hoe vind je online talent en hoe stuur je dit aan, hoe leid je dit op en hoe beloon je hun professionalisme? Technologie geeft ons robots en drones, die inmiddels tientallen uitzendkrachten vervangen die tot voor kort in de logistiek werkten, en zelfrijdende taxi’s, bussen en vrachtwagens rijden al in proeftrajecten, zonder chauffeur. Werk verdwijnt dus, maar er komt ander werk voor in de plaats, met nieuwe skills en doorgaans meer als een project georganiseerd.

Wat is de impact van dit alles voor jouw bedrijf ? Maar ook: wat zijn de opties voor jouw bedrijf? Niet bezig zijn met deze vragen als organisatie, is letterlijk je kop in het zand steken, iets waardoor je met zekerheid de concurrentie een grote voorsprong in handen geeft.

Waarom blijven die managers dan toch hangen bij die “waarom zouden we …”-vraag? Ze moeten toch ook zien wat er in de wereld om ons heen gebeurt?

Mijn idee: omdat wij het niet gewoon zijn om ‘out-of-the-box’ te denken (dat wordt op school en in veel organisaties niet bepaald echt aangemoedigd).

Je hebt twee soorten toekomst. Een die je overkomt en een die je verrast, en waarbij je zegt ‘jammer, brute pech’. Dat is precies wat Nokia, Kodak, Panasonic enz. is overkomen, die hebben ook vastgehouden aan het verleden en daardoor de vloedgolf aan veranderingen niet zien aankomen. We weten inmiddels hoe het ze is vergaan …

Maar er is ook een toekomst die je zelf kan ontwerpen. Dat doe je door in scenario’s te denken: ‘wat als …’. Op die manier schets je verschillende opties voor de toekomst en bouw je met je team, met je klant, je leverancier een gezamenlijke visie over wat er allemaal mogelijk zal zijn in de toekomst.

Proactief bezig zijn met ingehuurd talent in je organisatie is een noodzaak om klaar te zijn voor de veranderingen van morgen

Proactief bezig zijn met 2020 en verder, ook in verband met ingehuurde talenten, is daarom gewoon een noodzaak wilt u ook in de toekomst klaar zijn op wat gaat komen. Vandaag al uw eigen toekomst voorbereiden, en niet wachten tot er problemen zijn om in actie te komen. De toekomst? Die maak je best zelf!

Hoe anticipeert u op de vele veranderingen op de arbeidsmarkt en op de opkomende nieuwe vormen van ingehuurd talent? Hoe kijkt jouw organisatie hier naar? Wat werkt en wat niet?

Marleen Deleu
Marleen Deleu - Director Trends & Insights NextConomy - on a mission to bring insights and expertise to the freelance workforce and users of contingent labor in Belgium Bekijk alle berichten van #Marleen Deleu