"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Erik Evrard van Platform.sh: “Internationaal en remote samenwerken zit al in tien jaar in ons DNA”

Internationaal rekruteren en samenwerken met medewerkers en freelancers, het is vandaag geen verre utopie meer, maar een realiteit waar we niet meer omheen kunnen. En voor bedrijven een must om toekomstgewijs niet kopje-onder te gaan in de ‘war for talent’.

Als er iets is dat the war for talent heel wat bedrijven geleerd heeft, dan is het dat rekrutering en samenwerken met medewerkers, zowel vast als freelance, verder reiken dan de landsgrenzen. En met de coronacrisis is gebleken dat die grenzen relatief zijn, én dat samenwerken buiten de kantoormuren evenveel output realiseert. Want meer dan ooit gingen digitale deuren gingen op en zijn telewerken en zelfs remote werken here to stay. Al is dat voor heel wat (Belgische) bedrijven nog ver van hun bed. Maar niet voor IT-bedrijf Platform.sh.

Naar 300 medewerkers in 34 landen

Van frontends en backends tot websites en apps, Platform.sh geeft bedrijven alles in handen om de juiste digitale tools te ontwikkelen. En dat doet het IT-bedrijf wereldwijd, met 300 werknemers en freelancers verspreid over 34 landen.

Erik Evrard, verantwoordelijk voor de partnerrelaties in EMEA: “Als speler in de IT, met heel wat gerichte en gespecialiseerde profielen, is het een must om out of the box te denken. Op vlak van rekrutering kun je in ons geval niet anders dan de grenzen oversteken. Als je dat niet doet, blijf je vissen in dezelfde (kleine) pool – zeker voor de schaarse profielen die wij zoeken – en ben je bijgevolg snel uitgevist. Bovendien geef je innovatie ook weinig kans op die manier.”

Als speler in de IT, met heel wat gerichte en gespecialiseerde profielen, is het een must om out of the box te denken. Op vlak van rekrutering kun je in ons geval niet anders dan de grenzen oversteken.

“Daarom werken we al meer dan 10 jaar remote, verspreid over de hele wereld. In vijf landen hebben we wel een juridische entiteit. Hier opteren we via payrolladministratie voor een werknemerscontract. Waar die structuur niet voorhanden is, wordt dat gegeven omslachtiger. Want elk land heeft zijn eigen, complexe wetgeving. Daarom kiezen we in die landen voor freelance-overeenkomsten. Freelancers vormen ongeveer de hele helft van ons hele medewerkersbestand.” 

We merken dat de flexibiliteit van remote werken ook werkt voor onze medewerkers en freelancers.

Focus op flexibiliteit

En die manier van samenwerken vormt geen obstakel voor het IT-bedrijf, integendeel. Erik Evrard: “Er kàn ook gewoon veel remote. Dat is door corona nog maar eens duidelijk gebleken. Voor ons is het al een decennium lang een evidentie, en we merken dat die flexibiliteit ook werkt voor onze medewerkers en freelancers. We hebben mensen die plots beslissen om ergens anders te gaan wonen, om te reizen of rond te trekken. Maar daarvoor hun job niet aan de kant moeten schuiven. Je hebt ten slotte enkel een computer en internetverbinding nodig. Waar je werkt, of dat nu vanop ons kantoor in Parijs is of in een strandhuis op Bali, maakt voor ons niet uit.”

Binnen ons bedrijf is er een grotere diversiteit door het remote werken. We zien bij Platform.sh een toename van vrouwen – en dat is een unicum in de IT-sector.

Meer diversiteit

“Binnen ons bedrijf is er een diversiteitsmanager. Die zorgt ervoor dat ons menselijk kapitaal in balans blijft: van leeftijd tot geslacht en nationaliteit. We zien bij Platform.sh een toename van vrouwen – en dat is een unicum in de IT-sector – door het remote werken. Hetzelfde op vlak van leeftijd. Er zijn best wel wat medewerkers die behoorlijk wat jaren op de teller hebben, maar dat is net een voordeel, want hun knowhow en ervaring zijn voor ons van onschatbare waarde.”

“Zeker omdat we een systeem van buddy’s hebben die nieuwe mensen, onze rookies, onder de arm nemen, over de afdelingen heen. We proberen die mix bewust te maken. Het resultaat is dat we een goede kruisbestuiving krijgen en dat nieuwelingen ons bedrijf sneller en beter leren kennen. Het onboarden verloopt op die manier dus heel vlot. En we mogen ook met trots zeggen dat we heel weinig verloop hebben. Er zijn geen grote issues binnen ons bedrijf, mensen krijgen ook vlot doorgroeimogelijkheden. Dat verhoogt het werkgeluk.”

HR is dan ook een essentieel onderdeel van ons bedrijf waar we veel aandacht aan besteden. Regelmatig brengen we ook verhalen van onze medewerkers op onze blog. Heel divers, van iemand die 25 katten heeft en twee medewerkers uit andere continenten die vriendinnen werden tot een dame uit Finland die een van onze belangrijkste afdelingen, Customer Success, ging leiden.

Communicatie is key

“Als je internationaal werkt over zoveel landen, vormen tijdszones natuurlijk een uitdaging. Iedereen samen krijgen, lukt niet. Ik denk dan bijvoorbeeld aan onze all hand calls, waarop we belangrijke zaken met het hele team bespreken. Daarom organiseren we twee aparte sessies: eentje voor Europa en Amerika, een andere voor onze medewerkers in Azië en Oceanië.

We proberen verbondenheid te creëren met onze medewerkers en freelancers. Dat is echt wel nodig als je over grote afstanden moet samenwerken.

Verder gebruiken de teams heel wat tools zoals Slack om met elkaar in contact te blijven. Zo plannen we dagelijks chats en periodieke one-to-one meetings waarin we ook tijd besteden aan het menselijke aspect. En stellen we een aantal duidelijke ‘guidelines’ voorop die vallen onder de noemer ‘we zijn er voor elkaar’. We proberen met z’n allen altijd oplossend te denken en elkaar bij te staan waar kan. Zo proberen we een verbondenheid te creëren, die echt wel nodig is als je over grote afstanden moet samenwerken.

Daarnaast organiseren we ook jaarlijks een fysiek event voor onze medewerkers en freelancers, om elkaar toch eens te zien. Dat is altijd op een leuke plek. Elke medewerker, vast of freelance, krijgt ook 300 euro per jaar om te besteden aan zijn gezondheid, aan zijn welzijn. Ze mogen zelf beslissen wat dat is. Het is een vorm van employer branding die wat geld kost, maar anderzijds hoeven we als bedrijf geen grote budgetten te spenderen aan dure kantoren. Dat investeren we liever in het welbevinden van onze mensen.”