"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Decathlon lanceert Befree voor starters, startups en kmo’s

Met het project Befree wil Decathlon freelancers aantrekken zowel intern als extern. Alicia Verspecht, freelance project management consultant bij de sportwinkelketen legt uit wat haar plannen zijn.

Het inspireren van een ondernemerscultuur en hen helpen om hun bedrijf te laten groeien, dat is de missie van Befree, het freelanceproject van Alicia Verspecht. Hoe wil ze dat precies aanpakken?

Vitaliteit + verantwoordelijkheid

Alicia: “Bij Decathlon is er vooral een jonge generatie aan de slag. Velen onder hen zien het ondernemerschap zitten. Dat is eigen aan die generatie: ze willen zelf bepalen waar, wanneer en voor welk project ze werken. Naast hun job bij Decathlon willen ze bijvoorbeeld tennislessen geven, fietsen herstellen of producten ontwikkelen.”

“Decathlon erkent die ondernemersdrang bij haar medewerkers. En die drang sluit perfect aan bij hun waarden: vitaliteit en verantwoordelijkheid. Met Befree wil Decathlon hen ondersteunen. Het project steunt op deze 3 pijlers.”

1. HR

“Decathlon-medewerkers die de ondernemersstap willen wagen, kunnen bij mij terecht voor informatie en ondersteuning. Hierbij heb ik een partnerschap afgesloten met HR-dienstverlener Securex die me helpt met de administratieve kant. Samen met Securex en Decathlon zorg ik er dus voor dat geïnteresseerden alle middelen en kansen hebben om een succesvolle ondernemerscarrière op te starten.”

2. JUMP

“Mijn rol is om de nieuwe ondernemers te helpen met hun zaak op te bouwen. Om dat te bereiken, lanceerde ik JUMP. JUMP is een accelerator-programma dat starters, start-ups en kmo’s in de sport-, gezondheid- en welzijnssector ondersteunt in hun ondernemersavontuur. Zowel geïnteresseerde Decathlon-medewerkers als externen kunnen deelnemen. Momenteel zijn er al 9 kandidaten die op 20 augustus hun idee gaan pitchen. Het programma start dan effectief in september.”

“Tussen september en november 2020 krijgen de starters bijvoorbeeld 4 coaching sessies per maand, 2 workshops communicatie en marketing per maand, 4 opleidingen naar keuze uit het Decathlon-aanbod, toegang tot de co-workingplek, 1 pitchsessie voor mogelijke sponsors  en 1 netwerkevent. Voor zowel de starters, start-ups en kmo’s is er een aangepast aanbod voorzien.”

3. Netwerk van freelancers

“Om een netwerk van freelancers op te richten, heb ik samen met mijn collega Erik Aerts een Workero by Decathlon opgestart. Workero is een partner die ons helpt om een co-workingplek te openen in het Decathlon-hoofdkwartier in Evere. Het is een ontmoetingsplek voor Decathlon-medewerkers, freelancers, start-ups en experts  waar ze ideeën en ervaringen kunnen uitwisselen.”

Creativiteit + innovatie

“Sport, gezondheid en welzijn voor iedereen, dat is het uitgangspunt van Decathlon. Maar om innovatief te zijn, beseft Decathlon dat ze hierbij alle hulp kan gebruiken van andere bedrijven, starters en KMO ’s. Daarom wil Decathlon een actor zijn die anderen helpt die ook die missie delen.”

“Als freelancer vind ik dit persoonlijke een geweldige strategie van Decathlon. Onze generatie draagt graag verantwoordelijkheid. Maar bovenal: een eigen project opbouwen geeft zoveel zin en voldoening aan je professionele leven en dat is wat de huidige generatie wil en nodig heeft.”

Meer info vind je op de Facebook-pagina JUMP by Decathlon.

Nathanella Monsaert
Nathanëlla Monsaert is redacteur en grafisch vormgever. Met haar jarenlange ervaring werkt ze elke communicatie uit van A tot Z. Of hoe ze het liever zelf zegt: van A naar Beeld. Ze is een storyteller pur sang en gaat voor NextConomy vooral op zoek naar boeiende verhalen bij freelancers. Bekijk alle berichten van #Nathanella Monsaert

Eén reactie op dit bericht

  1. Wat een geweldig initiatief van Decathlon. Echt innovatief en goed nagedacht en uitgewerkt hoe je een extended FL community rond en vanuit Decathlon kan bouwen.
    Ik ben heel benieuwd naar de resultaten, het zou leuk zijn als Nextconomy dat blijft volgen.