"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Waarom en hoe word je een people first werkgever?

Vind je dat je een bullshit job of onzinjob hebt? Dan ben je niet alleen. Wat kan jij, je baas of opdrachtgever hieraan doen?

1 op de 3 werknemers vindt zijn werk compleet zinloos. Het boek ‘Check-in. Op zoek naar zin en betekenis in bedrijven’ van Jochanan Eynikel focust op hoe je dit best aanpakt, als individu, maar ook als organisatie.

Zinvol werk

“Zinvol werk heeft niets te maken met de inhoud van werk”, stelt Eynikel. “Naast het inkomen zoeken mensen ook waardering of de wetenschap dat ze het verschil maken. Een bullshit job of onzinjob is een job die de persoon die ze uitvoert als zinloos ervaart. Een fijne baan hebben, wordt door velen beschouwd als een van de belangrijkste onderdelen van een vervullend leven.”

Bouwstenen van zinvol werk

Zingeving gaat in de essentie over connectie en verbinding, schrijft Eynikel in zijn boek. De uitdaging voor organisaties ligt er in om werk en economie te verbinden met wat individuen persoonlijk energie en zin geeft. Maar niet enkel voor organisaties is dit een opdracht. Ook werknemers moeten over een vorm van zelfkennis en durf beschikken om niet vast te houden aan iets wat ze persoonlijk niet vervult.

Maar hoe doe je dat als organisatie? In de eerste plaats kan werk pas zin geven als mensen ten volle zichzelf kunnen zijn. Verder moet het duidelijk zijn in welke mate individuen bijdragen aan het groter geheel: ervaren dat je werk er niet toe doet of niet bijdraagt aan de groep is zinloos en vervult niet. Tot slot speelt zinvol werk zich af op het raakvlak van iemands innerlijke leefwereld en de buitenwereld, zoals in de relatie met collega’s en klanten. Hoe meer of kwaliteitsvoller die onderliggende verbindingen zijn, hoe zinvoller iemand zijn werk ervaart.

Kansen voor organisaties

Eynikel schetst in het boek de ‘purpose economy’ als het gat in de maatschappij, dat ook het gat in de markt is voor organisaties. Door in te spelen op de toegenomen menselijke behoefte naar zin en betekenis, ontstaan economische opportuniteiten voor organisaties. Hier kunnen bedrijven het verschil maken! Mensen met hun plannen, ambities en dromen optimaal aansluiten op de missie en visie van de organisatie leidt tot zinvolle (en dus succesvolle) verbindingen voor beide.

Kritische noot

Organisaties anno 2020 zijn niet enkel meer opgebouwd uit mensen op de loonlijst, wel in tegendeel. Veel talent, dat al dan niet met de kerntaken van de organisatie bezig is, staat niet op de eigen loonlijst maar wordt ingehuurd. Deze vorm van tewerkstelling van individuen in organisaties, en hoe zij moeten worden aangesloten en geïntegreerd in het doen en laten van de organisatie, krijgt helaas geen aandacht in het boek.

Ons lijkt het echter ook aangewezen om in de ‘war for talent’ voor bijvoorbeeld STEM-profielen, ook een ‘people-first’-imago op te bouwen bij deze cruciale doelgroep. De schaarste is immers structureel, en deze doelgroep verkiest doorgaans niet-traditionele samenwerkvormen boven een contract op de loonlijst. Goed opdrachtgeverschap dus, en niet enkel goed werkgeverschap.

Over het boek

Jochanan Eynikel, Check-in. Op zoek naar zin en betekenis in bedrijven. Lannoo Campus.

Over de auteur

Jochanan Eynikel

Jochanan Eynikel is businessfilosoof in de denktank van ETION.

Marleen Deleu
Marleen Deleu - Director Trends & Insights NextConomy - on a mission to bring insights and expertise to the freelance workforce and users of contingent labor in Belgium Bekijk alle berichten van #Marleen Deleu