"Exploring the future of work & the freelance economy"

Dag van de Freelancer: inspiratie, inzichten én netwerken

De Melkerij in Zemst zat afgeladen vol voor de eerste editie van De Dag van de Freelancer. Tweehonderdvijftig deelnemers, zowel freelancers als opdrachtgevers, kregen niet alleen inspirerende inzichten voorgeschoteld, maar hadden ook de kans om hun netwerk uit te breiden.

De aftrap wordt gegeven door Robin De Man (Unizo) die met cijfers en inzichten uit de vijfde editie van het Freelancer Focus Rapport goochelt. Goed opdrachtgever- en opdrachtnemerschap lopen als een rode draad door zijn verhaal. Het volledige rapport leest u hier: http://www.unizo.be/freelancerfocus

Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder bij Unizo, somt daarna enkele beleidsaanbevelingen op. Een betere bescherming, een beter sociaal statuut en een verstrenging van de wegeving rond betaaltermijnen zijn volgens hem de belangrijkste prioriteiten.

Hoe de freelancemarkt er wereldwijd uitziet en hoe snel die in opmars is, toont Marleen Deleu (NextConomy) aan de hand van diverse grafieken en studies. Ze verbaast zich erover hoe weinig de hr-afdeling in grote organisaties zich bezighoudt met freelancers, waardoor ze heel wat talent misloopt.

Bewuste keuze

Tijdens de pauze wisselen freelancers en opdrachtgevers volop hun visitekaartjes uit. Voor we de sfeer opmeten bij de deelnemers, polsen we bij Danny Van Assche wat hem het meest verrast heeft aan het Freelancer Focus Rapport. “De enorme tevredenheid, zowel aan de kant van de freelancer als van de opdrachtgever, valt me op”, zegt hij.

Mochten de freelancers nog niet bestaan,
dan zouden ze die moeten uitvinden.

Opmerkelijk vindt hij ook het enthousiasme en de bewuste keuze van de freelancer voor autonomie, flexibiliteit en inhoudelijke uitdaging. “Freelancers komen ook tegemoet aan een noodzaak bij bedrijven. Ondernemingen schakelen freelancers niet zozeer in om het gebrek aan personeel op te vangen – wat we wel verwacht hadden – maar vooral omdat ze op zoek zijn naar specialisten.”

This slideshow requires JavaScript.

Netwerken

Bij de freelancers en opdrachtgevers vangen we vooral positieve geluiden op. Voor heel wat deelnemers zijn de resultaten van het rapport heel herkenbaar, zeker wanneer het gaat over laattijdige betalingen of het vinden van opdrachtgevers. Grafisch vormgeefster Ine Goossens is nog niet zo lang freelancer. “Ik ben naar de Dag van de Freelancer gekomen omdat ik wil bijleren. De cijfers geven me inzicht in het landschap van de freelancers en wat opdrachtgevers van hen verwachten. En het is fijn om tijdens het netwerken te horen hoe andere freelancers bepaalde zaken aanpakken.”

Guy Goossens is opdrachtgever en begeleidt projecten van bedrijven. “Ik ben vooral benieuwd naar de samenwerkingsverbanden en naar de zaken waar een freelancer belang aan hecht. Het meest verrassende vind ik de snelle groei in de freelancersmarkt. Die is groter dan ik dacht.”

Een andere freelancer oppert dat testimonials interessant zouden zijn op zo’n Dag van de Freelancer. Tijdens het tweede deel van de namiddag wordt hij op zijn wenken bediend, wanneer enkele sprekers uit de praktijk aan bod komen.

Testimonials

CEO Mark Willems legt het concept van Jellow – een gesloten netwerk waar opdrachtgevers en freelancers elkaar vinden – uit. Hij krijgt veel vragen uit de zaal. En dat is ook het geval voor Ellen Pensaert van Furbo Legal. Zij stipt onder meer aan welke clausules zeker moeten voorkomen in een goede overeenkomst tussen opdrachtgever en freelancer.

Ten slotte is het de beurt aan Loïc Ganza van Cowboy. De start-up verkoopt online elektrische fietsen, die opvallen door hun strakke design. Klanten kunnen on demand de fiets in hun straat testen. Daarvoor huurt Cowboy freelancers in, die hij zowel via Jellow als via Facebook ads vindt. “Deze freelancers zijn een voor een mensen met een passie voor het product en voor mobiliteit. We willen niet zomaar mensen de baan opsturen. Daarom volgen ze na de selectieprocedure een opleiding aan onze Cowboy Academy, waar we hen alles leren over de fiets en hoe ze ermee moeten werken. Dat is vrij intensief, maar cruciaal om goede ambassadeurs te hebben.”

 

Melanie De Vrieze is freelance journalist and reporter for NextConomy.

Bekijk alle berichten van Melanie De Vrieze