"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Waarom je je prijs best niet op je concurrenten baseert

De juiste prijs vragen. Daar gaat het over. En volgens Robin Cuypers, expert in prijsstrategie, is een van de meest voorkomende fouten bij freelancers dat ze ofwel hun prijzen enkel baseren op hun kosten ofwel voornamelijk op de concurrenten.

Starten met een freelanceactiviteit is zoeken naar de juiste prijszetting. Dit geldt evengoed voor mensen die al een tijdje bezig zijn. De vraag duikt elke dag op: hoeveel kan ik vragen? “Ik zorg ervoor dat de freelancers hun prijzen op punt zetten dankzij een goede prijsstrategie. Dat is enerzijds een goede kostprijsberekening maken die mooi gedetailleerd is. Anderzijds de manier waarop de prijs gecommuniceerd wordt naar de doelgroep.”

Bekijk een videofragment uit het interview.

 

Prijscommunicatie en prijspsychologie

Prijspsychologie komt voornamelijk aan bod binnen het communicatieaspect: het moment dat je als freelancer je prijzen gaat communiceren naar de klant toe. “Hier komt er heel wat psychologie bij kijken. Verschillende aspecten zijn belangrijk: hoe je een doeltreffende offerte opmaakt, hoe je je prijzen exact presenteert (bied je al dan niet pakketten aan, hou je rekening met de volgorde waarin je de prijzen zet?) en welke woorden of kleuren je gebruikt, legt Robin Cuypers uit.

De meest voorkomende fouten bij freelancers

De prijzen enkel baseren op de kosten of op de concurrenten is geen goed idee. Robin Cuypers adviseert om een andere strategie te gebruiken: “Het beste is zich baseren op wat de klant bereid is om te betalen. En om te weten wat je klanten willen betalen, moet je natuurlijk heel wat onderzoek gaan doen. Je moet je doelgroep goed kennen om te achterhalen wat ze willen betalen voor de meerwaarde die je hen biedt tegenover je concurrenten.”

Een doel hebben voor je product

Nog een veel voorkomende fout bij freelancers is blijkbaar dat ze geen duidelijk doel hebben voor hun product binnen hun freelanceactiviteit. “Afhankelijk van het strategisch doel dat ze voor ogen hebben, moeten ze hun prijs aanpassen. Een loon uitkeren, winst maximaliseren of zoveel mogelijk naambekendheid creëren? Dit is een strategische keuze” bevestigt Robin Cuypers.

3 tips voor freelancers

  1. Zorg ervoor dat je je kosten heel goed kent om je winstmarge te behouden.
  2. Kijk naar je concurrenten maar hou vooral rekening met welke meerwaarde jij zelf te bieden hebt tegenover je concurrenten (en niet zozeer welke prijzen zij vragen).
  3. Focus voornamelijk op wat de klant bereid is te betalen dankzij de toegevoegde waarde die je kan geven.

Minder harde concurrentie om de laagste prijs

Robin Cuypers geef het toe. Hij heeft zelf constant werk met zijn eigen prijzen. “Afhankelijk van hoe hard ik groei binnen de markt heb ik ook de uitdaging om ervoor te zorgen dat ik een correcte prijs vraag aan de klanten die ik kan helpen.” En als hij naar het freelance landschap kijkt dan ziet hij freelancers die meer en meer beginnen in te zien dat het draait rond de aangeboden meerwaarde. “Ik hoop dat er in de toekomst minder harde concurrentie is om de laagste prijs om de opdracht te kunnen verzilveren. De essentie is een goede reflectie over wie je exact bent om een prijs vragen die in verhouding is tot die waarde.

Waarom Strever?

Robin Cuypers

“Vroeger toen ik nog naar school ging was ik altijd iemand die heel erg resultaatgericht was, iemand die tot het absolute uiterste ging. En in een schoolcontext word je dan snel ‘strever’ genoemd”. Zoveel jaren later maakt Robin de link met onze huidige werkomgeving. “Als je diezelfde kwaliteiten gaat vertalen naar een bedrijfsomgeving, extreem resultaatgericht bent en de mensen niet wil teleurstellen, dan is een strever zijn heel erg waardevol.

Over Robin Cuypers

Robin Cuypers is de zaakvoerder van Strever. Vanuit zijn achtergrond in financiën en business helpt hij freelancers meer zekerheid te krijgen over hun prijzen.

Jean-François Dinant
Jean-François est Créateur de contenu (freelance of course) et amoureux de Communication. Pour lui, les #RH, le #Nouveau Monde du Travail, l’#Entrepreneuriat et la #Transformation Digitale sont ses drogues durs. Jean-François is Content Creator (freelance of course) en in love met communicatie. Voor hem zijn #HR, de #NWOW, #Entrepreneurship en #DigitalTransformation zijn harddrugs. Bekijk alle berichten van #Jean-François Dinant