"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Btw vermelden op je factuur: dit voorbeeld toont je hoe

Bij het opstellen van een factuur komt meer kijken dan een kostprijs. Zo zijn de strikte regels rond btw vaak een hersenbreker. Een aantal btw-gegevens moet je verplicht vermelden, en ook de tarieven kloppen maar beter. In deze blogpost bieden we je, naast een overzicht van de basisregels, ook een handige voorbeeldfactuur.

Verkoop je aan zelfstandigen, bedrijven of overheden, dan is een factuur opstellen verplicht. Particulieren hoef je geen factuur te bezorgen, tenzij je actief bent in de verkoop en herstellingen van wagens (of onderdelen ervan), diensten rond verhuizing of meubelbewaring, de verkoop van gebouwen of de werken aan gebouwen.

Toch komt enige basiskennis van facturatie altijd van pas. Een overzicht van wat je moet onthouden:

1. Een factuur opstellen: verplichte gegevens

Er zijn een aantal klant- en eigen gegevens die je altijd op elke factuur moet vermelden. We sommen die hier niet allemaal op, want in deze blogpost vind je een volledige checklist met uitleg terug.

2. Enter de btw: welke tarieven hanteren?

Factureren op zich is rechttoe rechtaan, maar het is de btw die wat rekenwerk vraagt. Zo moet je eerst weten welk tarief gangbaar is in je sector. Meestal is dat 21%, maar er zijn ook de uitzonderingen van 12%, 6% en 0%. Heb je buitenlandse klanten, dan wordt het nog een tikkeltje complexer. Zo verschillen de btw-regels tussen goederen en diensten, particulieren en bedrijven, en EU- en niet EU-landen.

Een geval apart: de btw-vrijstelling

Bij je start als zelfstandige kan je – na overleg met je boekhouder – opteren voor de zogeheten ‘btw-vrijstellingsregeling’. Dan mag je jaarlijks tot 25.000 euro omzet draaien zonder je klanten btw aan te rekenen. Keerzijde van de medaille is dat je de btw die je zélf aan leveranciers betaalt, dan wel niet meer kan recupereren. Op je facturen ben je dan verplicht om de volgende zin te vermelden:

“Kleine onderneming onderworpen aan de vrijstellingsregeling van belasting. Btw niet toepasselijk.”

3. Bedragen op je factuur: exclusief of inclusief btw?

Op je factuur moet je telkens bedragen exclusief btw vermelden. Met andere woorden: de prijs die je je klant aanrekent, zonder daarbij de btw op te tellen. Onder je prijs geef je dan met een aparte regel het daadwerkelijke btw-bedrag en btw-tarief (21%, 12%, 6% of 0%) aan.

4. Wat met verzendkosten?

Wanneer je goederen opstuurt, is het gebruikelijk dat je op je factuur ook de verzendkosten opneemt. Opgelet: hoewel je op post- en pakketzegels zelf geen btw betaalt, moet je op verzendkosten wél btw heffen. Hetzelfde geldt voor reis-, telefoon- of verpakkingskosten die je aan je klant doorrekent. Qua tarief is het simpel: je hanteert namelijk hetzelfde btw-tarief als voor je product in kwestie (zie boven). Kortom: bovenvermelde kosten vormen wel degelijk een onderdeel van je verkoopprijs.

Een voorbeeld van hoe het niet en wel moet:

Fout Juist
2 jeansbroeken (excl. btw) 180 euro 2 jeansbroeken (excl. btw) 180 euro
Btw 21% 37,80 euro Verzendkosten (excl. btw) 10 euro
Verzendkosten 10 euro Btw 21% 39,90 euro
Totaal 227,80 euro Totaal 229,90 euro

5. Een uitzondering: de ‘btw-verlegging’

Soms kan je de btw ‘verleggen’ naar diegene aan wie je producten of diensten levert (in de praktijk vaak een andere zelfstandige). Jij hoeft dan enkel op je factuur te vermelden dat je de btw hebt verlegd, je afnemer vermeldt hetzelfde in zijn btw-aangifte. Er zijn maar een paar gevallen waarin een btw-verlegging toegestaan is, bijvoorbeeld wanneer je goederen levert aan het buitenland of aannemerswerken uitvoert (de zogeheten ‘werken in onroerende staat’).

  • Om te weten of je tot de uitzonderingen behoort, klop je best aan bij je boekhouder.

6. Aan de slag?

Maak het jezelf gemakkelijk en gebruik alvast onderstaande factuur als voorbeeld:

En psst … probeer ook eens sbbFACT!

Voor een vlotte facturatie kan je als SBB-klant gebruikmaken van sbbFACT: onze gebruiksvriendelijke online tool waarin je eenvoudig offertes en facturen opmaakt, maar ook je klantgegevens overzichtelijk bijhoudt. Meer weten? Surf naar SBB Online of contacteer een SBB-kantoor in je buurt.

SBB is een Vlaams accountants- en advieskantoor met 30 vestigingen (zie hier voor een overzicht) en meer dan 20.000 cliënten uit alle sectoren. U kan bij SBB terecht voor vragen in verband met accountancy, fiscaliteit, milieu- en omgevingsadvies, zakelijk-juridisch advies, strategisch advies, successieplanning en startersadvies. Bekijk alle berichten van SBB