"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Infographic – Hoe zet je social media in voor je personal branding?

Toon je expertise en win het vertrouwen van potentiële klanten via social media. Vooral door kennis te delen en te netwerken boost je je onderneming.

Laat je horen op Facebook, deel content, stel vragen en monitor je naam: zet jezelf als sterk merk in de markt en win het vertrouwen van potentiële klanten.

Vind de juiste groepen

Op Facebook en LinkedIn vind je tal van groepen die aansluiten bij je interesses, expertise of sector waarin je werkt. Door regelmatig te reageren of deel te nemen met de gesprekken, toon je jouw expertise.

Een nadeel hierbij is dat in die groepen veel concurrenten zitten die hetzelfde doen. Zoek daarom ook naar groepen die wat verder weg liggen van je core competenties of je sector, maar die zeker geïnteresseerd zijn in jouw expertise.

Gebruik overal hetzelfde beeld

Zorg ervoor dat je verschillende social-mediakanalen mooi op elkaar aansluiten. Potentiële klanten surfen graag van het ene kanaal naar het andere wanneer ze geïnteresseerd in je zijn en willen weten wie je bent. Dat betekent bijvoorbeeld dat je Facebook-profiel even professioneel oogt als die op LinkedIn. Slechte foto’s of negatieve commentaren schaden je imago.

Participeer regelmatig

Een merk opbouwen is een job op zich. Elke dag moet je content delen en produceren. Met één tweet per week of één foto per maand op Instagram bereik je amper je publiek. Focus je daarom op twee of drie social media-netwerken en wees op die heel actief.

Varieer je content

Stel een communicatieplan en een contentkalender op voor je personal brand-strategie zodat je goed weet wat je wanneer wil publiceren. Diversifieer ook de soort content die je wil delen. Wissel je artikels af met beelden, video’s en FAQ’s. En je volgers appreciëren het ook dat je materiaal deelt van anderen.

Bestudeer toptalenten

Connecteer en praat met experten uit je werkveld. Analyseer hun netwerk, de content die ze delen en hoe zij inspelen op vragen en opmerkingen.

Leg persoonlijk contact

Door persoonlijk contact te leggen met je klanten, toon je dat ze meer zijn dan diegenen die je facturen betalen. Probeer niet om een dienst of product te verkopen, maar vraag of je hen kunt helpen. Geef wat van je tijd of advies. Help minstens één persoon wanneer je je zaak net hebt gestart. Zo bouw je een mooi netwerk op.

Stel vragen

Door vragen te stellen, richt je de aandacht op jezelf. Dit proces groeit traag, maar blijf volharden. Eén commentaar is soms genoeg om een hele discussie uit te lokken.

Discussieer mee

Schroom niet om je advies of mening te delen. Alleen zo maak je jezelf en je expertise zichtbaar.

Monitor

Wat wordt er over jou en je onderneming vertelt? Wat leeft er binnen je sector? En welke trends komen eraan? Monitor wat er allemaal gebeurt rond jou. Een handig hulpmiddel is bijvoorbeeld Google Alerts. Tik enkele trefwoorden in die interessant zijn en je ontvangt dagelijks of wekelijks een rapport van interessante, nieuwe links in je mailbox.

”personal

Nathanella Monsaert
Nathanëlla Monsaert is redacteur en grafisch vormgever. Met haar jarenlange ervaring werkt ze elke communicatie uit van A tot Z. Of hoe ze het liever zelf zegt: van A naar Beeld. Ze is een storyteller pur sang en gaat voor NextConomy vooral op zoek naar boeiende verhalen bij freelancers. Bekijk alle berichten van #Nathanella Monsaert