"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Welke trends beïnvloeden adviesbureaus en bieden kansen voor zelfstandige adviseurs?

De wereld van adviesbureaus is flink aan het veranderen. Dat biedt kansen voor freelancers, zo laat Professor Ard-Pieter de Man zien.

“Veel adviesbureaus maken zich ongerust over de houdbaarheid van hun business model”, zegt Ard-Pieter de Man, rector van het Nederlandse opleidingsinstituut Sioo. Welke trends beïnvloeden de markt van adviesbureaus? En welke kansen bieden die trends voor freelancers?

“Hyperspecialisatie is de grote trend in de wereld van adviesbureaus”, vertelt Professor Ard-Pieter de Man tijdens het Fedipro-congres op 26 oktober. Adviesbureaus die gespecialiseerd zijn op een dienst, marktsegment of beide hebben veel werk. Ook in crisisperiodes. Zo ken ik een adviesbureau dat een coöperatie in de glastuinbouw begeleidt. En die weten alles over die sector. Ze konden me vertellen hoe snel een aubergine groeit of hoe je een roos snijdt.”

Trends adviesbureaus

Onderstaande trends zorgen ervoor dat adviesbureaus naar nieuwe businessmodellen zoeken:

  1. Onderinvestering in kennis. Omdat de markt constant verandert, is het moeilijk om op de hoogte te blijven van de laatste feiten.
  2. Afnemend kennisvoordeel. Vroeger wist de adviseur meer dan de klant, maar nu weet de klant ook al heel veel dankzij het internet, omdat hij zelf hoogopgeleid is of steunt op een ruim netwerk voor advies.
  3. Afnemende interesse bij jongeren om voor een bureau te werken. Jongeren hebben geen zin meer om bij een groot bureau een carrièreladder op te klimmen. Ze gaan dan liever bij een startup werken waar ze meteen grote verantwoordelijkheden krijgen.
  4. Gemakkelijker om klanten te vinden. Adviesbureaus hebben niet meer het monopolie op klanten. Ook zelfstandigen kunnen zich nu goed op de markt positioneren. Op LinkedIn vind je meteen een lijst van potentiële opdrachtgevers.
  5. Stijgend aantal zelfstandigen die zich op de markt zetten als adviseur.

Interim-management

De Man zit binnen de sector Interim-Management de onderstaande trends, waarmee hij een mooie aanvulling gaf op een eerdere presentatie op het congres van Federgon.

Kansen voor freelancers

De trends die adviesbureaus beïnvloeden, bieden opportuniteiten voor zelfstandigen:

  1. Snel toegevoegde waarde voor klanten. Zelfstandige adviseurs voeren geen engellange onderzoekstrajecten uit, maar gaan meteen aan de slag.
  2. Toenemende specialisatie. Zelfstandigen kunnen zich specialiseren in een dienst of een marktsegment en onderscheiden zich hierdoor van grote adviesbureaus.
  3. De meeste zelfstandigen werken samen met andere freelancers. Ze gaan samen naar de klant en coachen elkaar. Die netwerken zijn heel interessant voor opdrachtgevers die graag bereid zijn om hun projecten aan zo’n clubje uit te besteden.
  4. Pro-actieve marktontwikkeling. Veel zelfstandigen realiseren zich niet wat een krachtige tool internet is. Met een uitgekiend LinkedIn-profiel of een blog kan je jezelf als adviseur heel veel zichtbaarheid genereren.
  5. Werken met abonnementen. Een handig business tool zijn abonnementen waarbij je bijvoorbeeld twee weken advies per jaar verkoopt aan een klant.
  6. Verbreden waardecreatie. Waarom adviseer je? Dat is de vraag. Enkel om je portemonnee te vullen of omdat je maatschappelijke problemen mee wil oplossen? Er is een enorme vraag naar social coorperate responsability. Op dit vlak kan een zelfstandige zich onderscheiden van adviesbureaus.

Meer weten?

 

 

Het Sioo is een Nederlandse ‘interuniversitaire ambachtsschool’, zoals ze dat zelf omschrijven, die mensen en organisaties wendbaar maakt in veranderings- en organisatieprocessen. De bovenstaande trends zijn terug te vinden in een whitepaper Business Model Mixer voor Consulting die hier gratis te downloaden is.

Nathanella Monsaert
Nathanëlla Monsaert is redacteur en grafisch vormgever. Met haar jarenlange ervaring werkt ze elke communicatie uit van A tot Z. Of hoe ze het liever zelf zegt: van A naar Beeld. Ze is een storyteller pur sang en gaat voor NextConomy vooral op zoek naar boeiende verhalen bij freelancers. Bekijk alle berichten van #Nathanella Monsaert