"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

“Als interim manager moet je stevig op je poten staan.”

Peter Vantieghem is een interim manager met meer dan twintig jaar ervaring. In een interview met NextConomy deelt hij zijn visie en belangrijkste lessen.

“Er zullen altijd opdrachten zijn voor interim managers, zeker binnen de IT-wereld”, zegt interim manager Peter Vantieghem. “Maar ik ben er wel van overtuigd dat er in de nabije toekomst minder opportuniteiten zullen zijn voor interim managers op C-level. De reden? De aanbrekende economische situatie, de taxshift en de algemene evolutie van de arbeidsmarkt.”

Met meer dan dertig jaar ervaring in de IT-wereld en 23 jaar als interim manager heeft Peter Vantieghem de markt al grondig zien veranderen. “Er zijn nog steeds voldoende opdrachten in mijn niche, de IT. De markt trekt aan en de taxshift doet haar werk. Als ze mij vandaag een job op C-level aanbieden met de uitdrukkelijke eis om dat op payroll te doen, dan zal ik positief reageren. Vroeger zou ik daar nooit op ingegaan zijn.”

Hoe kom je aan opdrachten?

Hoe kom je aan opdrachten?

Peter Vantieghem: “Tot voor enkele jaren kwam de helft van mijn opdrachten uit mijn netwerk en de andere helft via tussenpersonen. Maar door de opkomst van allerlei online platformen is die balans verschoven. Ik haal nu slechts 25 procent van mijn opdrachten uit mijn netwerk en de rest verdeeld tussen online platformen en interim management providers.”

Wat zijn de voor- en nadelen om opdrachten te krijgen via je netwerk en via tussenpersonen?

Peter Vantieghem

“Wanneer je samenwerkt met een tussenpersoon hoef je zelf weinig tijd te investeren in je zoektocht naar projecten. Maar het markthistorisch businessmodel waarbij de tussenpersoon grenzeloze marges neemt is een nadeel. Die marges zitten in de eindprijs van de klant en dat reflecteert zich ook in de verwachtingen. Dat is op zich niet verkeerd, maar als die marges hoog zijn, kan dat leiden tot scheefgetrokken situaties. Sommige interim providers rechtvaardigen hun prijs door te beweren dat zij extra’s aanbieden zoals coaching. Maar dat is niet altijd waar.”

“Vind je een opdracht via je netwerk, dat moet je soms lang wachten op je centen. Zeker als je met de grote jongens meespeelt. Sommige bedrijven hanteren betalingstermijnen van zestig dagen en dan ben je nog niet altijd zeker dat ze je facturen op tijd betalen. Ook die kennis die je aan de opdracht geholpen heeft, staat machteloos. Hij heeft vaak geen grip op dat proces.”

“Beroep doen op je netwerk biedt tal van voordelen. Je kan wel je dagtarief verhogen, je hebt meer grip op de opdracht, je onderhandelt rechtstreeks over je mandaat, je stuurt het project zoals je zelf wil en je hoeft geen rekening te houden met een derde partij.”

“Sowieso plaats je de opdracht al in een ander daglicht als je werkt met mensen die je persoonlijk kent. Het risico is dan groter dat de klant verwacht dat je extra verantwoordelijkheden opneemt die niet afgesproken zijn.”

Voor interim managers is het belangrijk om een eigen, uitgebreid sociaal netwerk te hebben

Wie is geschikt als interim manager?

Hoe is de wereld van interim managers?

“Het is eenzaam aan de top. Je hebt geen collega’s, enkel concullega’s. Met een paar mensen die je tegenkomt tijdens een opdracht ontwikkel je een speciale band, maar je kan die niet met iedereen onderhouden. Daarom is het belangrijk voor een interim manager om een eigen, uitgebreid sociaal netwerk te hebben. Want al je andere contacten zijn louter professioneel van aard.”

“Vrijwilligerswerk uitvoeren is ook belangrijk. Ik ben persverantwoordelijke voor Broederlijk Delen. Dat heeft me de kans om mijn tijd zinvol in te vullen tussen twee projecten in en het is ook mooi meegenomen dat ik hierdoor mijn persoonlijk netwerk nog meer kan uitbouwen. Maar het gevaar is dat je in die functie, verantwoordelijkheden opneemt waarvoor je normaal geld vraagt.”

Zou je de functie van interim manager aanbevelen aan anderen?

“Dat hangt af van je motivatie en verwachtingen. Met de juiste instelling, karakter en een steunend sociaal entourage, dan wel.”

Een interim manager moet zijn hoofd vrij kunnen houden

Over welke vaardigheden beschikt een succesvolle interim manager?

“Je moet over een bepaalde persoonlijkheid beschikken, wil je het lang uithouden als interim manager. Een goede gezondheid is een eerste vereiste. Ziekte is dodelijk voor een interim manager. Een paar maanden out zijn, is zeer pijnlijk.”

“Er wordt soms heel snel op de man gespeeld, waardoor je stevig op je poten moet staan. Een hecht netwerk is daarom zo belangrijk. Ik heb mensen zien ondergaan in hun carrière omdat hun huwelijk spaak liep. Een interim manager moet zijn hoofd vrij kunnen houden zodat hij zich voor honderd procent kan focussen op het vinden en uitvoeren van opdrachten.”

Zit jij in een netwerk waar je andere interim managers ontmoet?

“Niet meer. Ik heb tijdens mijn carrière twee keer geprobeerd om met een aantal collega’s in een netwerk te stappen om kennis te delen en vooral om opdrachten te vinden. Dat is niet gelukt. En ik geloof ook dat zo’n netwerk oprichten heel moeilijk is in Vlaanderen. De Vlaamse mentaliteit is de schuldige. Een Vlaming is een heel slechte netwerker. Eén van de voornaamst Vlaamse ziektes is navelstaarderij. Iedereen wil overal aan iets verdienen. Dat is ook de reden waarom vele samenwerkingsverbanden falen omdat die te veel op een commerciële leest zijn geschoeid. We discussiëren te veel over commissies en toelages en dat ten koste van de tijd waarover het eigenlijk hoort te gaan.”

Hoe evolueert de markt?

Hoe hou jij je kennis actueel?

“Het aanbod aan webinars, workshops en online publicaties is oneindig. Ik ga niet vaak naar congressen en seminars. De netwerkwaarde van events ligt volgens mij bijzonder laag. Vaak is de inschrijving ook heel duur voor wat je krijgt. Eventorganisatie is een business op zich geworden en veel bedrijven springen op die kar.”

Hoe zal het interim management in België evolueren volgens jou?

“Ik zie dat klassieke providers onder druk staan, dat de business slecht gaat. De business evolueert in golfbewegingen. Rekrutering is nu booming en dat zal zo blijven tot de volgende beurscrash, de afzetting van Donald Trump of een volgend schandaal dat het nieuws haalt. Ik denk wel dat die markt meer en meer zal versplinteren en dat online rekrutering terrein wint.”

Sommige bronnen beweren dat vaste medewerkers meer en meer plaats zullen maken voor zelfstandigen? Klopt die bewering volgens jou?

“Neen. De huidige marktomstandigheden wijzen vandaag voor 1.000 procent in de tegenovergestelde richting. Het grootste knelpuntberoep is de job van recruiter. Ik ben er wel van overtuigd dat de groep van freelancers zal groeien. Maar kijk naar onze noorderburen met de heisa rond de DBA-wet, dat bewijst toch alleen maar dat de Nederlandse regering plannen heeft om het freelancewerk aan banden te leggen?”

Enkele lessen van Peter Vantieghem:

  1. Maak niet te snel kosten op lange termijn. Vandaag scoor je een mooie opdracht en zit je voor een lange periode gebeiteld, maar dan duikt er een nieuwe CEO op die jou niet meer nodig heeft of vervangt door een kennis van hem.
  2. Etaleer niet te veel uiterlijkheden bij klanten zoals een dure wagen of een chic kostuum. Stel je bescheiden op.
  3. Gedraag je niet als een lid van het personeel. Je werkt met en bij die mensen, maar je moet je zowel integreren als afstand houden zodat het steeds duidelijk blijft dat je een interim manager bent.
  4. Focus op je opdracht. Vraag om een duidelijke scope. Sta niet toe dat je opdracht zonder overleg inhoudelijk gewijzigd wordt.
  5. Vraag wat jouw mandaat is en zet dit op papier: beslissingsbevoegdheden over budgetten, handtekeningendelegatie, …
  6. Eis een correcte betaling van je facturen. Ik heb al opdrachten laten staan nadat ze me verschillende maanden niet betaald hadden.
  7. Voor de opdrachtgevers: vertrouw mensen, onderschat nooit de ervaring van een interim manager anders zou hij zich nooit aanbieden. En behandel hen niet als personeel.
Nathanella Monsaert
Nathanëlla Monsaert is redacteur en grafisch vormgever. Met haar jarenlange ervaring werkt ze elke communicatie uit van A tot Z. Of hoe ze het liever zelf zegt: van A naar Beeld. Ze is een storyteller pur sang en gaat voor NextConomy vooral op zoek naar boeiende verhalen bij freelancers. Bekijk alle berichten van #Nathanella Monsaert