"Exploring the future of work & the freelance economy"
SLUIT MENU

Enkel een gestructureerd LinkedIn-profiel volstaat niet om gevonden te worden

Als freelancer moet je jezelf als een bedrijf neerzetten en je met de juiste marketingtools verkopen. LinkedIn is één van die waardevolle tools om snel gevonden te worden door providers en hun klanten.

Huxley, een divisie van SThree, is een HR-dienstverlener gespecialiseerd in IT en Banking-profielen. Zij geven tips over hoe je met jouw LinkedIn-profiel wél de aandacht trekt.

Intermediairs (ook wel providers of bemiddelaars genoemd) zoals SThree gebruiken LinkedIn om geschikte kandidaten te vinden voor hun opdrachtgevers. “Zorg voor een gestructureerd profiel, een groot en relevant netwerk en actieve participatie in verschillende LinkedIn-groepen. Zo verhoog je de kans dat je sneller wordt ontdekt”, luidt hun advies.

Bij elke opdracht van de klant, analyseert SThree grondig de functie- en profielomschrijving van de klant en stelt aan de hand hiervan een jobomschrijving op. Dit publiceren ze vervolgens op LinkedIn als een vacature. Ondertussen contacteren ook ze relevante kandidaten waarmee al eerder succesvol werd samengewerkt en doorzoekt de recruiter de eigen database. ’Uit deze hele zoektocht selecteren ze een tiental kandidaten die vervolgens worden benaderd voor de vacature.

Gemiddeld antwoordt de helft positief op dit voorstel en volgt er een persoonlijk en een meer diepgaand onderhoud. Als laatste stap stelt SThree drie of soms vier potentiële kandidaten voor aan de opdrachtgever voor de finale selectie. “We hebben een grote databank waarin de meeste LinkedIn-contacten opgenomen zijn. Wij gebruiken LinkedIn om die gegevensbank voortdurend up to date te houden. Daarom is het belangrijk om je profiel goed bij te houden, want wij gebruiken die info in ons selectieproces. Vul dus steeds tijdig je vorige opdrachten, skills en referenties aan”, vertelt Elie Abi Abdallah, Key Accountmanager bij SThree België.

Structuur

Niet alleen wat de kandidaat vermeldt, maar ook hoe je profiel is opgebouwd, vindt de HR-dienstverlener erg belangrijk. Een goede structuur toont hoe iemand denkt. “Profielen die slordig ingevuld zijn, ontnemen meteen de zin om met hen samen te werken”, vult Elie aan. “Freelancers gaan vaak voor een korte periode aan de slag en moeten meteen meedraaien in het bedrijf. Dat ze daartoe in staat zijn, moet duidelijk blijken uit hun cv en LinkedIn-profiel en dat beeld bereik je alleen maar met een gestructureerd profiel: wat was je vorige opdracht, wat was het doel, welke acties ondernam je en met welk resultaat voor je opdrachtgever?”

Soft skills

Hard skills zijn gemakkelijk te bewijzen met enkele testen. Maar wat met soft skills? Die zijn niet eenvoudig te detecteren met een algoritme. Daarom nodigt SThree potentiële kandidaten steeds uit voor een persoonlijk gesprek. “Als de samenwerking mislukt, is niet het gebrek aan ervaring de schuldige, maar een lacune in soft skills zoals deadlines niet halen, afspraken missen of gebrekkige communicatie”, zegt Benoit Carlier, Country Manager SThree België.

Wees je er van bewust dat een LinkedIn-profiel toch ook enkele van jouw soft skills onthult. Een voorbeeld: personen die veel informatie delen, actief participeren in groepen en artikels liken, geven de indruk sociaal te zijn. “Awards, vrijwilligerswerk, endorsements, … geven ook een beeld van de soft skills van de kandidaat”, vult Reynald Bourdeaux, Innovation Program Manager aan.

Meteen de reden waarom de drie heren blijven vasthouden aan het persoonlijk gesprek. “Wij kennen onze kandidaten heel goed, weten hun sterktes en zwaktes, hebben de referenties gecheckt en vorige opdrachtgevers gecontacteerd. Net daardoor kunnen we de opdrachtgever binnen de twee minuten overtuigen van diegene die wij naar voor schuiven. Dat kan LinkedIn nooit”, zegt Benoit.

Meetups

Enkel een gestructureerd LinkedIn-profiel is dus niet genoeg om als freelancer gevonden te worden door intermediairs. Om hoger te scoren in het algoritme, moet je ook content delen, gesprekken aanknopen, artikels van anderen liken en actief deelnemen aan groepen. Zo start SThree zelf Linkedin-groepen op waarop ze jobs posten en discussies uitlokken en zo een community op te richten en nieuwe experten te ontmoeten.

Maar daar blijft het niet bij. De HR-dienstverlener organiseert ook regelmatig ronde tafels, ontbijtsessies en tweemaal per jaar een groot netwerkevent voor hun freelancers. “Een groot netwerk hebben, is heel belangrijk. Maar iemand aanspreken die je niet kent, is niet voor iedereen weggelegd. Op onze netwerkevents krijgen de freelancers ruim de kans om laagdrempelig anderen te benaderen, waardoor ook online hun netwerk groeit”, zegt Benoit.

“Het is niet omdat je drieduizend connecties hebt op LinkedIn dat je als freelancer gemakkelijk opdrachten vindt. Een groot netwerk is slechts de basis waarop je actief verder moet bouwen”, zegt Elie. “Een klant vertrouwt bovendien meer op een kort telefoongesprek met ons dan op een profiel met 25 referenties. Alles draait om menselijk contact. Ook al start de selectieprocedure op LinkedIn, je eindigt toch altijd voor een persoon.”

Meer succes op LinkedIn met deze tips van SThree

  1. Beschrijf je profiel kort en krachtig, met de relevante zoekwoorden, voor wie je hebt gewerkt, wat je opdracht was, welke vaardigheden je nodig had, je doelstelling en je resultaten.
  2. Neem deel aan groepsdiscussies. Providers zitten ook in die groepen en kunnen je via deze weg snel contacteren.
  3. Opdrachtgevers checken altijd of je gemeenschappelijke kennissen hebt. Connecteer dus met de juiste mensen.
  4. Vraag voor endorsements. Het algoritme van LinkedIn plaatst profielen met veel endorsements en referenties hoger in de zoekresultaten.
  5. Een goed profiel is niet voldoende. Val op door deel te nemen aan discussies, content te delen of artikels te liken.
Over 12 years’ experience in the STEM staffing industry. I am driving projects that impact business performance, operational efficiency and staff retention. I am currently responsible for enabling and embedding Innovation within SThree and developing an intrapreneurial culture. Bekijk alle berichten van Reynald Bourdeaux

2 reacties op dit bericht

  1. Dat dit een heikel punt is voor veel freelancers, merk ik geregeld wanneer mensen mij contacteren in het kader van een levensloopbaanbegeleidingstraject. De manier waarop je je profileert op sociale media, LinkedIn in het bijzonder, vertelt meer over je dan je je realiseert. Dat geldt zowel voor werknemers in vast dienstverband, als voor ZP’ers. Wie hulp kan gebruiken bij zijn of haar personal branding, contacteert dan ook best een professional die je daarbij begeleidt: http://www.kantel.be/2017/07/welk-verhaal-vertel-jij-op-linkedin/.

  2. Dag Ilse, dank voor je reactie en om te bevestigen vanuit je praktijkervaring dat de impact van social media niet mogen worden onderschat. Wat ons betreft, geldt dit voor freelancers en werknemers zoals jij aanstipt, maar even goed ook voor opdrachtgevers. En die laatste zijn zich daar vaak nog minder van bewust dan de eersten.